Hej, SYV!

NTI Luleå står för gemenskap, kollaborativt lärande och en verklighetsnära utbildning med behöriga och mycket engagerade lärare. Våra ledord är grön teknik, entreprenörskap och humanism. Vi bryr oss om framtiden och vill tillsammans med eleverna vara med att forma den.

tjej med brun jacka ler

Entreprenörskap och humanism

Entreprenörskap och humanism genomsyrar allt vi gör. Våra elever startar UF-företag som vinner priser för miljötänk, innovativ design och årets tjänst. I vår alltmer föränderliga värld krävs vassa kunskaper. Våra elever ska känna sig hemma där. Vi har lärare med spetskompetenser som kan hjälpa ungdomarna att certifiera sig i professionella verktyg och vi har ett internationellt perspektiv på vårt el- och energiprogram som ger eleverna en möjlighet att göra en del av sin praktik i andra länder. Design är något som vi lever och andas – både på teknikprogrammet och på estetiska programmet! Vi är stolta över att kunna erbjuda kvalitativ undervisning inom tech, design och IT.

Detta skiljer oss från andra skolor i Luleå

• Vi har fokus på grön teknik och på gemensamt lärande. Vi har en unik, inkluderande skolkultur.
  • Vi går på djupet inom programmering och vi laborerar praktiskt på vårt teknikprogram
  • Vi är uppstickare när det gäller teknik och design men sticker ut genom vår gedigna kunskap inom 3D-design och modellering.
  • Vi är det enda yrkesprogrammet inom IT och nätverksteknik i Luleå. Våra elever kan få jobb direkt efter gymnasiet.
  • Våra el- och energi-elever får göra praktik utomlands om de vill.
En elev är vid en 3D-printer

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

lila bakgrund

Om oss

NTI Gymnasiet har skolor över hela Sverige, där våra elever förbereder sig för en värld i ständig förändring. Här kan du få en inblick i några av våra skolor.

• Teknik

Utveckla produkter, programmera eller fördjupa dig inom teknikvetenskap.

• Teknikprogrammet
    Tjej med 3D-printer
  • El och energi

Arbeta praktiskt med IT, nätverk, datorer och webbutveckling.

• El- och energiprogrammet
    Två killar med nätverkskablar
  • Estetiska

Var kreativ och skapa digital design med hjälp av den senaste tekniken.

• Estetiska programmet
    Två elever sitter framför en dator
  • Gymnasieingenjör

Ta en genväg till jobb. Spetsa dig inom produktion eller mjukvarudesign.

• Gymnasieingenjörsprogrammet
    Elev och lärare kollar på varandra framför en datorskärm

Makerspace

På vår skola finns ett makerspace. Det är en lokal inne i skolan utrustad med modern utrustning inom 3D-printing, VR och mycket mer. Syftet är att våra elever ska få möjlighet att faktiskt testa och använda ny teknik, inte bara läsa om det. Det är på det sättet vi tror att våra elever lär sig som allra bäst.

Har du elever som är intresserade av vår skola?

Då vill vi jättegärna att de besöker oss! Öppet hus har vi flera gånger per år. Nedan kan du se datum och eleven kan även anmäla sig för påminnelser. Prova på-dagar, också kallat skuggning och elev för en dag, arrangeras löpande. Allt eleven behöver göra är att anmäla sig via vårt formulär på knappen nedan.

lila bakgrund

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Skolan ligger på Trädgårdsgatan 22, mitt i gymnasiebyn, nära hållplatsen för skolbussarna.

• Närmaste hållplats är Hermelinsparken.

• Skolan är lagom stor och består av 2 våningar och en bottenvåning där rektor och elevhälsan håller till.

• Vi erbjuder inte moderna språk som individuellt val på skolan för tillfället

• Skolan har ett samarbete med Mattecentrum där eleverna kan träna extra matte och fysik med studenter från LTU

• Du kan välja mellan flera individuella val på vår skola. Valen skiljer sig lite åt beroende på vilket program du läser men gemensamt för alla program är att man läser 200 poäng vilket kan betyda att du läser två 100-poängskurser eller tre kurser (100p + 50p +50p). Du har möjlighet att läsa bland annat digitalt skapande, fysik 2, extra mattekurser eller engelska 7.

• Man lär sig Java, C# och HTML5

• Det är olika från år till år men 2022 fick våra nya elever varsin HP Probook 440 G8 – HP

• Du får ett eget skåp. Skåpen är ganska små men du får plats med allt du behöver. Du kan kika på interiörbilderna på hemsidan under ”Vår skola” så ser du dem i bakgrunden.

• Eleverna hos oss äter på Länsstyrelsens restaurang. Det brukar vara våra ambassadörers främsta pitch – vår goda mat! Du får välja mellan fyra olika rätter: dagens, fisk, vegetariskt eller en soppa. Självklart finns det ett salladsbord också! På fredagar serveras en särskilt god rätt och till den får man efterrätt.

• En vanlig skoldag börjar du 8:15 och har två lektioner som är mellan 70-80 minuter. Efter det är det lunch. Lunchrasten är ca 45 minuter och sedan är det dags för eftermiddagspasset som kan vara 1-3 lektioner. Du slutar vanligtvis vid 15:00 men det kan finnas dagar där du slutar 17:00 och dagar då du slutar tidigare. På måndagar börjar alla elever strax före lunch eftersom lärarna har lagt sina mötestider på förmiddagarna. Detta gör vi för att lärarna ska kunna samarbeta, få planeringstid (slippa jobba på söndagar) och för att eleverna ska få vakna till lite efter helgen! Det innebär dock att du oftast har en dag i veckan där du slutar lite senare än vanligt.

• Du har oftast idrott på Luleå Energi Arena men det händer ganska ofta att vi också köper in pass på Impuls, Klätterhuset, padelhallen och på kanotklubben. Vår lärare Karin är van vid elever som både tränar mycket och som kanske inte har så bra erfarenheter från idrotten. Vi specialsyr idrottslektionerna efter elevernas behov. Byter om gör vi på Impuls!

• Nej, skolskjuts ansöker du om via kommunens hemsida om du avståndet till skolan är mer än 6 kilometer. Klicka här så kan du läsa mer!

Kontakta oss

Kontakta gärna oss om du har några frågor om vår skola eller är intresserad av att besöka nästa SYV-träff vi anordnar.