Hej, SYV!

På NTI Gymnasiet i Lund får våra elever goda förutsättningar för att lyckas i sina studier. Här erbjuds en kvalitativ utbildning med mycket kompetenta lärare och i nära samarbete med regionens näringsliv – till exempel med Microsoft i Staffanstorp. På vår skola tänker vi att utbildning är viktigt och vi tror att våra elever också tycker det. Utbildningen tar fasta i behovet av djupa allmänna ämneskunskaper som kombineras med lika djupa kunskaper inom teknik och IT. Vi är övertygade om att våra elever växer både som elev och människa om vi tillsammans gör dem förberedda på livet efter gymnasiet – oavsett om det är yrkeslivet eller vidare studier.

En tjej med brun jacka ler

Information om våra utbildningar

Fördjupningar, behörighet och individuella val

Val av fördjupning på teknikprogrammet görs under våren i årskurs 1. Individuella val (200p) görs samtidigt, förutom moderna språk som kan läsas redan från och med hösten i årskurs 1 (individuellt val på teknikprogrammet endast). Det finns möjlighet att läsa utökat program för att stärka behörigheten om rektor bedömer att det är lämpligt för eleven. På vårt el- och energiprogram ges möjlighet till grundläggande behörighet utan att läsa utökat program. Då väljs Svenska 2 och 3 samt Engelska 6. Fysik 2 och Matematik 4 erbjuds alltid elever på teknikprogrammet.

Programmering och entreprenörskap

Vi erbjuder programmering och entreprenörskap till alla elever på alla program.

APL

Eleverna på vårt el- och energiprogram har 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL). Under vårterminen i årskurs 2 har de sju veckor APL och under höstterminen i årskurs 3 har de 8 veckor. APL syftar till att ge eleverna en yrkesförberedande grund inom IT-teknikeryrken som t.ex. nätverkstekniker, datatekniker, supporttekniker, säkerhetstekniker och nätverksadministratör. Eleverna på TE4 har 10 veckors APL på vårterminen.

Studiestöd

En gång i veckan är det räknestuga, där finns det möjlighet för alla elever att få hjälp i matematik, fysik och programmering. Studiestöd i engelska finns också.

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

Lila bakgrund

Om oss

NTI Gymnasiet är Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och IT. På över 20 platser runt om i Sverige gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. Oavsett om eleven väljer att plugga vidare eller börja arbeta direkt efter examen kommer de att ha nytta av sin aktuella kunskap och erfarenhet från att använda den allra senaste tekniken.

• Teknik

Utveckla produkter, programmera eller fördjupa dig inom teknikvetenskap.

• Teknikprogrammet
    En tjej arbetar med en robotarm
  • El och energi

Arbeta praktiskt med IT, nätverk och datorer.

• El- och energiprogrammet
    En elev kopplar nätverksteknik
  • Gymnasieingenjör

Ta en genväg till jobb. Spetsa dig inom produktion eller mjukvarudesign.

• Gymnasieingenjörsprogrammet
    Två elever framför en dator med kod TE4 Gymnasieingenjör

Makerspace

På vår skola finns ett makerspace. Det är en lokal inne i skolan utrustad med modern utrustning inom 3D-printing, VR och mycket mer. Syftet är att våra elever ska få möjlighet att faktiskt testa och använda ny teknik, inte bara läsa om det. Det är på det sättet vi tror att våra elever lär sig som allra bäst.

Har du elever som är intresserade av vår skola?

Då vill vi jättegärna att de besöker oss! Öppet hus har vi flera gånger per år. Nedan kan du se datum och eleven kan även anmäla sig för påminnelser. Prova på-dagar, också kallat skuggning och elev för en dag, arrangeras löpande. Allt eleven behöver göra är att anmäla sig via vårt formulär på knappen nedan.

Lila bakgrund

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• NTI Gymnasiet Lund ligger i Sankt Lars parken, Sankt Lars väg 11.

• S:t Lars Trädgårdsgrind (buss 165, 166, 130, 131)

S:t Lars parkering (buss 6)

• Skolan är liten och gemytlig på två plan.

• Det går cirka 200 elever på skolan.

• I årskurs 1 väljer du individuella val inför årskurs 2. I årskurs 2 väljer du kurs inför årskurs 3.

• C# i programmering 1, Webbserverprogrammering i PHP. Vi arbetar med frontend och backend och använder lite olika språk för dessa. Frontend handlar om att kombinera CSS, HTML och JS. Vi lägger sedan till TS och React när ni blivit varma i kläderna. Backend är till en början PHP och SQL, men även JS (Node). Sedan använder vi ramverket Laravel för snabbare utveckling. Utöver dessa språk tittar vi även på shellscripting för att kunna automatisera en del processer.

• HP ProBook 440 G8 Notebook PC

• Alla elever får ett skåp som rymmer en normalstor väska. Det är ungefär 50 cm djupt, 40 centimeter bredd och nästan 40 cm högt.

• Skolan har en matsal som delas med en annan gymnasieskola. Fyra dagar i veckan serveras kött eller fisk och en salladsbuffé. Alla elever serveras vegetariskt en dag i veckan. Varje dag finns ett vegetariskt alternativ. Specialkost erbjuds elever som har läkarintyg.

• Skolan erbjudan resurstid minst en gång i veckan.

• Det varierar beroende på vilka kurser du läser och vilken årskurs du går i. Men man kan som tidigast börja klockan 08.00 och sluta 16.30. Sedan är inte alla dagar så långa – vissa dagar börjar och slutar du lite tidigare och vissa dagar börjar och slutar du lite senare.

• Elevernas idrottsundervisning kan variera mellan två platser. Viktoriastadion (majoriteten av lektionerna) och i teoriklassrum i skolan.

Kontakta oss

Kontakta gärna oss om du har några frågor om vår skola eller är intresserad av att besöka nästa SYV-träff vi anordnar.