Hej, SYV!

NTI Gymnasiet Skövde genomsyras av trygghet, modern teknik och hög IT-kompetens. Sommaren 2022 flyttade vi till helt nyrenoverade, centrala lokaler på John Grönvalls plats som är perfekt anpassade efter våra program och utbildningar.

En tjej i brun jacka ler mot kameran

En skola – många möjligheter

Elever hos oss kommer att gå på program som utmanar dem, som får dem att tänka och växa som personer. Våra lärare har hög kompetens och erfarenhet inom mjukvarudesign och programmering och utvecklar sig ständigt för att på bästa sätt möta elevers olika behov. I vårt makerspace får elevera testa på ny teknik inom 3D-skrivare, VR/AR och robotteknik för att de ska vara redo för framtiden. Skolan har också en internationell mångfaldsprägel genom utbildningen International Baccalaureate Diploma Programme, där all undervisning sker på engelska.

En elev är vid en 3D-printer

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

Lila bakgrund

Framtidssäkrad utbildning

NTI Gymnasiet är Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och IT. På över 20 platser runt om i landet gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. Oavsett om eleverna väljer att plugga vidare eller börjar arbeta direkt efter examen kommer de att ha nytta av sina aktuella kunskaper och erfarenheter från att använda den allra senaste tekniken. De kommer att vara vakna och observanta på ny forskning och heta trender. Vi hjälper dem forma sin egen framtid idag, så att de kan vara med och utveckla samhället imorgon.

I filmen får du en inblick i vår verksamhet.

• Teknik

Utveckla produkter, programmera eller fördjupa dig inom teknikvetenskap.

• Teknikprogrammet
    Elev på teknikprogrammet arbetar med en robotarm
  • El och energi

Arbeta praktiskt med IT, nätverk, datorer och webbutveckling.

• El- och energiprogrammet
    Två elever kopplar in kablar
  • Gymnasieingenjör

Ta en genväg till jobb. Spetsa dig inom produktion eller mjukvarudesign.

• Gymnasieingenjörsprogrammet
    Två elever pratar framför en dator med kod
  • IB

Study in English and prepare for international experiences.

• International Baccalaureate
    Elever sitter i klassrummet och har lektion

Makerspace

På vår skola finns ett makerspace. Det är en lokal inne i skolan utrustad med modern utrustning inom 3D-printing, VR och mycket mer. Syftet är att våra elever ska få möjlighet att faktiskt testa och använda ny teknik, inte bara läsa om det. Det är på det sättet vi tror att våra elever lär sig som allra bäst.

Har du elever som är intresserade av vår skola?

Då vill vi jättegärna att de besöker oss! Öppet hus har vi flera gånger per år. Nedan kan du se datum och eleven kan även anmäla sig för påminnelser. Prova på-dagar, också kallat skuggning och elev för en dag, arrangeras löpande. Allt eleven behöver göra är att anmäla sig via vårt formulär på knappen nedan.

Lila bakgrund

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• John Grönvalls Plats, mitt i Skövde, på gångavstånd från resecentrum.

• Busshållplats Volvohuset

• Vi har fyra våningar, alla nybyggda och anpassade för en modern gymnasieskola.

• Det går ungefär 250 elever på skolan, uppdelat på tre program. El- och energiprogrammet, Teknikprogrammet och IB-programmet.

• Du läser en kurs individuellt val i tvåan, och en kurs i trean. Vilka kurser du kan välja beror på vilket program du går, och det kan du se på varje programsida här på hemsidan.

• Vi arbetar bland annat med Python, Java, HTML och CSS.

• Alla elever på skolan har en egen bärbar dator under tiden ni går här. Det är nya modeller varje år och vi är noggranna med att datorerna ska vara kraftfulla och smidiga. 2022 var det HP PROBOOK.

• Alla elever får ett eget skåp där du kan låsa in böcker, dator, väska och liknande.

• Skolan har en egen restaurang som varje dag serverar våra elever och lärare mat utifrån önskemål och behov. Vi serverar bland annat vegetariskt, specialkost och varje dag finns det en salladsbuffé.

• Ja. Varje vecka finns hjälp att få i matematik, svenska och engelska. Det finns också tid varje vecka att tillsammans med sin mentor och sina klasskamrater arbeta med skoluppgifter.

• En typisk skoldag på NTI Gymnasiet innehåller en blandning av aktiviteter. Undervisning i helklass, laborationer i halvklass och projektarbeten i mindre grupper. Det serveras lunch i vår egen restaurang varje dag och har du idrott på schemat har du det i våra egna lokaler. Du träffar dina klasskamrater, men du möter också elever från andra program i våra öppna rastutrymmen. Kanske spelar du brädspel eller TV-spel på en rast ihop med dina vänner.

• Vi har idrott i skolans egna idrottssal och gym.

Kontakta oss

Kontakta gärna oss om du har några frågor om vår skola eller är intresserad av att besöka nästa SYV-träff vi anordnar.