Vad är APL? 13 vanliga frågor om arbetsförlagt lärande

Kanske står du just nu inför din första APL-period, eller funderar på om du ska välja ett yrkesprogram? APL är ett väldigt roligt och lärorikt inslag på yrkesprogrammen. Men många funderar på vad APL och praktik på gymnasiet egentligen innebär. Här reder vi ut de 13 vanligaste frågetecknen om APL på gymnasiet, vad det betyder och vilka regler som finns.

Vad är APL och vad står APL för?

APL är en förkortning för arbetsplatsförlagt lärande. APL innebär att lärandet genomförs på en arbetsplats utanför klassrummet. Det betyder att du som elev får en inblick i arbetslivets villkor och yrkesgemenskap.

Vem kan göra APL?

APL genomförs av alla elever som går en yrkesutbildning. På NTI Gymnasiet kan du läsa följande yrkesprogram: El- och energiprogrammet (EE: IT & Nätverk)Försäljnings- och serviceprogrammet (FS: Handel) samt på NTI Gymnasieingenjör, vårt fjärde tekniska år på Teknikprogrammet.

”Jag ser jättemycket fram emot APL då man får komma ut i arbetslivet och känna på hur det är att jobba inom IT på riktigt"

Tilio, elev
NTI Gymnasiet

bakgrundbild lila

Är det någon skillnad på APL och praktik?

Oftast betyder APL och praktik samma sak, men några skillnader finns:

• Praktik är egentligen en generell benämning på lärandeaktiviteter där man får använda sina kunskaper praktiskt – utan särskild koppling till plats.
  • För APL finns det en tydlig koppling till en fysisk arbetsplats i arbetslivet utanför skolan.
  • Arbetsplatsen ska matcha yrkesprogrammets inriktning och de kurser som ingår i din utbildning. På det sättet får du möjlighet att använda dina kunskaper i skarpt läge och få inblick i yrkesrollen samt yrkesgemenskapen.

Vilka företag kan jag göra APL på?

Beroende på vad du studerar kommer skolan att hitta en passande arbetsplats och arbetsuppgifter för just dig. NTI Gymnasiets skolor samarbetar med företag och organisationer i både privat och offentlig sektor lokalt, regionalt och nationellt för att kunna erbjuda spännande APL-möjligheter till alla elever. Vi samarbetar även med företag utomlands, vilket gör det möjligt att genomföra en del av APLn utanför Sveriges gränser.

Exempel på APL-platser

Var våra elever har gjort APL varierar, men här är några exempel:

• Några tidigare elever från FS: Handel (Försäljnings- och serviceprogrammet) har bland annat gjort APL på Polestars huvudkontor och som säljare i butiker.
  • Tidigare elever på EE: IT & Nätverk (El- och energiprogrammet) har bland annat varit IT-servicetekniker på MediaMarkt, och programmerare inom utvecklingsprojekt på olika IT-företag.

Kan jag gör APL i en annan stad?

Ja, det är möjligt. Du som elev kommer då att behöva ordna boende själv, men kan få viss ersättning av skolan för till exempel lunch.

Kan jag göra APL med en kompis?

Möjligheten finns, men eftersom du som elev kommer att få en APL-plats som passar just dig, dina kunskaper och intressen är det inte helt säkert.

Alla företag har inte heller möjlighet att ta emot flera elever samtidigt. Då NTI Gymnasiets skolor samarbetar med olika arbetsplatser kan det skilja sig, så hör därför efter med just din skola om hur det ser ut.

APL utomlands

På NTI Gymnasiet får några elever göra APL utomlands varje år. Exempel på länder är Spanien, Irlands, Italien, Malta, TYskland, Kroatien, Japan, Sydafrika och Portugal.

Hur ansöker jag om APL utomlands?

Om du skulle vilja göra APL utomlands kan du anmäla ditt intresse till din mentor, rektor eller skolans internationaliseringsansvarig om det finns på skolan.

Två elever kopplar nätverk tillsammans

Vilka regler finns för APL utomlands?

Beroende på vad du studerar kommer skolan att hitta en passande

• NTI Gymnasiet erbjuder APL utomlands främst till myndiga elever.
  • Skolan gör även ett urval utifrån ett antal kriterier, t.ex tidigare APL-erfarenhet, självständighet och ansvarstagande.
  • Det kan skilja sig lite mellan våra skolor – så prata gärna med din skola om vilka regler som gäller just där!

Ingår mat och boende?

NTI Gymnasiets APL utomlands finansieras via EU:s utbytesprogram Erasmus+. Det betyder att du som elev inte behöver betala något för din APL utomlands. Skolan ordnar både resan, boende, mat, APL-plats, försäkringar mm och övriga transporter.

Även sådana utflykter och aktiviteter som sker efter utanför din APL-arbetstid bekostas av skolan.

Åker man själv eller med andra?

I de flesta fall åker man i ett team med flera elever från samma skola. Det kan även hända att NTI-elever från något annat NTI Gymnasium gör sin APL på samma plats som du.

Hur förbereder jag mig för min APL?

Eftersom din APL kommer vara kopplad till det du studerar, är den absolut bästa förberedelsen att hänga med på lektionerna. Då är chansen större att du kan använda dina kunskaper under din APL och göra bra ifrån dig.

Skolan förbereder dig också på en mängd andra sätt, och du kommer att få all den information och kunskap som du behöver för att känna dig helt trygg inför din APL-start.

En lärare och en elev sitter framför en stor skärm med massor av kod på, läraren hjälper eleven att programmera.

Vill du veta mer om APL och våra yrkesprogram?

Besök din närmsta skola på öppet hus så berättar vi mer.

bakgrundsbild lila