Hej, SYV!

Du som är vägledare på grundskolan har ett viktigt arbete och får säkert många frågor av dina elever. Här har vi samlat information för dig och för eleverna som ska välja utbildning inför framtiden. Vi hoppas kunna ge svar på många frågor, och få fler elever att välja en framtidssäkrad utbildning inom teknik och naturvetenskap.

Tjej med brun jacka som ler

Information om våra utbildningar

Fördjupningar, behörighet och individuella val

Val av inriktning och fördjupning på teknikprogrammet görs under våren i årskurs 1. Individuella val (200 p) görs inför åk 2 och 3, förutom moderna språk som läses redan från och med hösten i årskurs 1. Det finns goda möjligheter att läsa utökat program för att stärka behörigheten om rektor bedömer att det är lämpligt för eleven. Från och med höstterminen 2023 ger alla yrkesprogram möjlighet till grundläggande behörighet utan att läsa utökat program. Fysik 2 och Matematik 4 erbjuds alltid elever på TE.

Programmering och entreprenörskap

Vi erbjuder programmering och entreprenörskap till alla elever på alla program.

Studiestöd

Ett par gånger i veckan är det räknestuga, där finns det möjlighet för alla elever att få hjälp i matematik, fysik och programmering. Studiestöd i engelska finns också.

Moderna språk, hemspråk och svenska som andraspråk

På skolan erbjuder vi undervisning i japanska, franska, spanska och tyska. Elever som läser svenska som andraspråk gör detta i en egen grupp med behörig lärare. Modersmålsundervisning sker via Enheten för flerspråkighet, Uppsala kommun och anmäls redan vid gymnasievalet till åk 1.

APL

Eleverna på EE: IT & Nätverk har 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL). APL syftar till att ge eleverna en yrkesförberedande grund inom IT-teknikeryrken som t.ex. nätverkstekniker, datatekniker, supporttekniker, säkerhetstekniker och nätverksadministratör.

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

Lila bakgrund

Om oss

NTI Gymnasiet är Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och IT. På över 20 platser runt om i Sverige gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. Oavsett om eleven väljer att plugga vidare eller börja arbeta direkt efter examen kommer de att ha nytta av sin aktuella kunskap och erfarenhet från att använda den allra senaste tekniken.

• Teknik

Utveckla produkter, programmera eller fördjupa dig inom teknikvetenskap.

• Teknikprogrammet
    Elev arbetar med robotarm
  • El och energi

Arbeta praktiskt med IT, nätverk, datorer och webbutveckling.

• El- och energiprogrammet
    Elever kopplar in nätverkskablar tillsammans
  • Estetiska

Skapa digital design eller musik med hjälp av den senaste tekniken.

• Estetiska programmet
    Två elever arbetar i designprogram
  • Gymnasieingenjör

Ta en genväg till jobb. Spetsa dig inom mjukvarudesign.

• Gymnasieingenjörsprogrammet
    Två elever arbetar framför dator med kod på
  • Naturvetenskap

Fördjupa dig inom framtidens naturvetenskap och testa bioteknik.

• Naturvetenskapsprogrammet
    Vetenskapsprogrammet med hydroponisk odling
  • Samhällsvetenskap

Gå samhällsvetenskap samtidigt som du skapar verk för digitala medier.

• Samhällsvetenskapsprogrammet
    En elev fotar en annan elev med en systemkamera

Makerspace

På vår skola finns ett makerspace. Det är en lokal inne i skolan utrustad med modern utrustning inom 3D-printing, VR och mycket mer. Syftet är att våra elever ska få möjlighet att faktiskt testa och använda ny teknik, inte bara läsa om det. Det är på det sättet vi tror att våra elever lär sig som allra bäst.

Har du elever som är intresserade av vår skola?

Då vill vi jättegärna att de besöker oss! Öppet hus har vi flera gånger per år. Nedan kan du se datum och eleven kan även anmäla sig för påminnelser. Prova på-dagar, också kallat skuggning och elev för en dag, arrangeras löpande. Allt eleven behöver göra är att anmäla sig via vårt formulär på knappen nedan.

Lila bakgrund

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Vår skola ligger på Polacksbacken, Lägerhyddsvägen 2 i Uppsala i ett hus som heter Signalisten (hus 3).

• 4, 12 – hållplats Polacksbacken
    • 1 – hållplats Lundellska skolan
    • 3, 8, 11 – hållplats Grindstugan
    • 100, 101, 107, 188 – hållplats Uppsala Science Park
  • Det går ca 600 elever på skolan så vi är en medelstor skola med fyra våningar.

• Vi har 32 platser på våra program. Teknikprogrammet har 3 eller 4 parallellklasser. Hör av dig till oss om det finns lediga platser.

• Vi har massor av kurser som du kan välja på. Du läser dina individuella val i åk 2 och 3, men kan börja med moderna språk redan i åk 1 om du vill. Du kan välja estetisk verksamhet, idrott och hälsa, matematik, samhällskunskap, historia, psykologi, filosofi, tyska, franska, spanska, japanska och en massa musik- och teknikkurser. Vi har förstås alla matematikkurser som finns. Du ser alla kurser på varje på program här på hemsidan.

• Vi börjar alltid att programmera i Python, och går sedan vidare med flera andra språk i fördjupningskurserna, bl.a. Java och Unity.

• Du får låna en 14” HP laptop som är anpassad efter våra behovs, 256GB minne, 16gb RAM med processor i5 1235u och ett extra grafikkort MX570A.

• Ja, du får ett eget skåp där du kan förvara dator och böcker samt hänga upp dina ytterkläder.

• Vi äter på Eklundshof där vi har ett eget kök med egna kockar som lagar god mat som alla gillar. Vi har en fantastisk salladsbuffé och serverar en vegetarisk rätt och en baserad på kött eller fisk.

• Ja, vi har räknestuga (matematik, fysik, programmering). Astronomisk Ungdom finns tillgängliga för läxhjälp under veckan.

Kontakta oss

Kontakta gärna oss om du har några frågor om vår skola eller är intresserad av att besöka nästa SYV-träff vi anordnar.