Pooya Mehrpooyan lärare matematik

NTI-läraren Pooya lyfter vikten av tänkande i matten

Pooya Mehrpooyan, matematiklärare på NTI Gymnasiet Borlänge, medverkar i en debattartikel i Vi Lärare där han lyfter en viktig fråga: Tränar vi elever att tänka själva – eller bara att härma?

I artikeln argumenterar Pooya för att dagens undervisningsmetoder i matematik riskerar att göra elever till “formelrobotar” snarare än nyfikna problemlösare. Han efterlyser en undervisning som i högre grad stimulerar det matematiska tänkandet och kreativiteten, snarare än enbart teknisk procedurträning.

”Vi behöver ge elever fler möjligheter att tänka själva, resonera och diskutera – inte bara följa mallar”, skriver Pooya i sin text.

Pooyas artikel belyser behovet av att låta elever tänka mer själva – något vi vill uppmuntra.

Läs hela debattartikeln här: Vi Lärare – Debatt: Vi tränar elever att härma – inte att tänka