Hej, SYV!

Våra utbildningar genomsyras av modernt affärstänkande och företagande. Oavsett om eleverna väljer att studera vidare, starta företag eller börja jobba efter studenten så får de en utbildning som arbetsgivarna efterfrågar.

På den här sidan har vi sammanställt länkar och den viktigaste informationen om vår skola.

Tre elever går utomhus med kaffe och dator i handen

Våra program

Vi har ekonomiprogrammet och försäljnings- och serviceprogrammet. På ekonomiprogrammet har vi båda inriktningarna – ekonomi och juridik. På båda programmen arbetar vi med entreprenörskap och marknadsföring. Eleverna får utveckla sina entreprenöriella förmågor, som samarbete, kommunikation och att ta fram hållbara affärsidéer. Eleverna får kunskaper i ekonomi, handel, marknadsföring, juridik, innovationstänk och lär sig att använda de digitala verktygen inom branschen.

APL

Vi har ett väl utvecklat APL-samarbete med många företag och till skillnad från andra fördelar vi APL-tiden mer jämnt över året: i åk2 och 3 är eleverna ute på APL två dagar i veckan under en termin. Det leder till en mer kvalitativ APL som också oftare ger anställning redan under gymnasietiden.

Två elever sitter i klassrummet och arbetar

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

Blå bakgrundsbild

Om oss

NTI Handelsgymnasiet är en del av NTI Gymnasiet – Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och business. På över 20 platser runt om i Sverige gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. Oavsett om eleven väljer att plugga vidare eller börja arbeta direkt efter examen kommer de att ha nytta av sin aktuella kunskap och förståelse för ny teknik och digitalisering, och hur det påverkar samhällets alla områden. Hos oss får eleverna med sig alla tankesätt och verktyg för att kunna navigera framtidens möjligheter.

• Ekonomi

För dig som gillar ekonomi, juridik, marknadsföring och entreprenörskap.

• Ekonomiprogrammet
    Två elever sitter i klassrummet och arbetar och får hjälp av lärare
  • Försäljning och service

För dig som vill jobba inom till exempel handeln, service eller marknadsföring.

• Försäljnings- och serviceprogrammet
    Fyra elever arbetar i grupp framför vita tavlan

Besök oss

Då vill vi jättegärna att de besöker oss! Öppet hus har vi flera gånger per år. Nedan kan du se datum och eleven kan även anmäla sig för påminnelser. Prova på-dagar, också kallat skuggning och elev för en dag, arrangeras löpande. Allt eleven behöver göra är att anmäla sig via vårt formulär på knappen nedan.

Blå bakgrundsbild

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Vi ligger på Hagagatan 25 B, nära Odenplan och dess utmärkta kommunikationer med buss, tunnelbana och pendeltåg!

• Närmsta hållplats för tunnelbana och pendeltåg är Odenplan. Med buss kan du också åka till Odenplan eller Sveaplan.

• Skolan är medelstor och består av två våningsplan på 1650 kvadratmeter.

• Skolan har cirka 380 elever, med hälften av eleverna på respektive program.

• Du läser ett individuellt val i åk2 och ett i åk3. Du kan välja bland ett stort utbud av kurser. På respektive program här på hemsidan ser du exakt vilka kurser du kan välja mellan.

• Du får låna en HP Probook, av senaste årsmodell.

• Ja, du får ett skåp i vilket du får plats med kläder och böcker.

• Skolan har en egen matsal. Där serveras både varierad och näringsriktig lunch. Det finns alltid en lyxig salladsbuffé och ett vegetariskt alternativ. Vi serverar allt från chicken fajitas till korv stroganoff. Vanlig skolmat, men alltid med schysst sallad helt enkelt.

• Vi erbjuder lärarledd handledning i alla våra ämnen. Läraren beslutar om vilka som behöver handledning och när den ska genomföras.

• En vanlig skoldag brukar börja kl. 08.20. Du kommer till skolan och hämtar dina saker i skåpet. Mobilen lämnar du antingen i skåpet eller i klassrummets mobillåda. Efter upprop påminner läraren om vad ni arbetade med sist och går igenom vad som ska hända under dagens lektion. På tavlan har läraren skrivit upp vad ni ska arbeta med och när det är rast. Efter en genomgång och instruktioner från läraren arbetar ni fram till rasten, som brukar vara mitt i lektionen. Under rasten brukar de flesta sitta och prata med kompisar. Sedan fortsätter lektionen i 30 minuter till. Efter detta kommer nästa lektion och sedan är det lunch i matsalen. Ni fortsätter sedan med lektioner fram till ungefär kl.15.40. Ibland är vissa dagar längre och ibland börjar ni senare.

• Du har idrott på PACE, som är en skolanpassad idrottslokal på S:t Eriksplan.

• Bor du mer än 6 km från skolan får du ett SL-kort.

• Hos oss finns franska, spanska och tyska som moderna språk.

Kontakta oss

Kontakta gärna oss om du har några frågor om vår skola eller är intresserad av att besöka nästa SYV-träff vi anordnar.