Hej, SYV!

Detta är skolan för de elever som är intresserade av IT och teknik. Personalen har höga förväntningar på sig själva samt på våra elever. Varje lärare ser eleven för var den är och utmanar och stöttar utifrån de individuella förutsättningar eleven har. Gemenskap är en viktig del i vårt dagliga arbete tillsammans med våra elever. Hos oss har eleverna möjlighet att utanför lektioner vara kreativa exempelvis genom egna projekt i vårt fullutrustade makerspace.

tjej med brun jacka ler

APL

El- och energiprogrammet (IT) erbjuder 15 veckors arbetsförlagd praktik (APL). Vi samarbetar med Training Europe som erbjuder APL i ett annat land där eleverna får utöver jobbet möjlighet att lära sig mer om andra kulturer. Vi har under tidigare år varit i bland annat Spanien, England och Irland.

En mindre skola

Vi är en mindre skola, det går ungefär 200 elever hos oss. Vi har ett varmt och välkomnande klimat där alla känner alla, oavsett vilket program eleven går. Elever som studerar hos oss får låna en bärbar dator under hela sin studietid.

En elev är vid en 3D-printer

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

lila bild

Om NTI Gymnasiet

NTI Gymnasiet är Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och IT. På över 20 platser runt om i Sverige gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. Oavsett om eleven väljer att plugga vidare eller börja arbeta direkt efter examen kommer de att ha nytta av sin aktuella kunskap och erfarenhet från att använda den allra senaste tekniken. Eleverna kommer att vara vakna och observanta på ny forskning och heta trender. Med tech, science och IT i fokus kan eleverna nämligen göra vad de vill efter sin studietid hos oss. Här får eleverna med sig alla tankesätt och verktyg för att du ska kunna navigera framtidens möjligheter.

• Teknik

Utveckla produkter, programmera eller fördjupa dig inom teknikvetenskap.

• Teknikprogrammet
    Tjej står vid 3D-skrivare
  • El och energi

Arbeta praktiskt med IT, nätverk, datorer och webbutveckling.

• El- och energiprogrammet
    Två killar står vid nätverkskablar
  • Estetiska

Var kreativ och skapa digital design med hjälp av den senaste tekniken.

• Estetiska programmet
    Tjej och kille sitter framför en datorskärm

Makerspace

På vår skola finns ett makerspace. Det är en lokal inne i skolan utrustad med modern utrustning inom 3D-printing, VR och mycket mer. Syftet är att våra elever ska få möjlighet att faktiskt testa och använda ny teknik, inte bara läsa om det. Det är på det sättet vi tror att våra elever lär sig som allra bäst.

Har du elever som är intresserade av vår skola?

Då vill vi jättegärna att de besöker oss! Öppet hus har vi flera gånger per år. Nedan kan du se datum och eleven kan även anmäla sig för påminnelser. Prova på-dagar, också kallat skuggning och elev för en dag, arrangeras löpande. Allt eleven behöver göra är att anmäla sig via vårt formulär på knappen nedan.

lila bild

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Våra lokaler ligger centralt på Nygatan 28 med endast 4 minuters gång från tågstationen.

• Hållplats Drottninggatan, busslinje 1 Torshälla-Borsökna,4 Mälarsjukhuset-Skogstorp och 3 Hällby-Viptorp.

• Skolans lokaler består av en våning med tillhörande uteplats.

• Vi är ca 200 elever med klasser allt från 23-32 elever per klass.

• Du som elev hos oss söker ett eller flera individuella val i både årskurs 2 och 3 beroende på vilket program du går. Du kan hitta samtliga individuella val under gymnasieprogram i menyn och välja det program du är intresserad av.

• Python, C/C#, PHP, SQL, HTML, CSS

• Det är olika från år till år men 2022 fick våra nya elever varsin HP Probook.

• Du som elev får tillgång till ett mindre skåp utrustade med eluttag så att du till exempel kan ladda din telefon.

• Nej, lunch äter du i skolans matsal. Här finns det olika rätter att välja på varje dag.

• Skolan erbjuder språkstuga och mattestuga där du kan få extra hjälp med det du behöver.

• Vanligtvis börjar dagen 8.20 och avslutas senast 16.30, någon dag i veckan är du som elev ledig antingen en förmiddag eller en eftermiddag.

• Idrotten sker på olika platser i Eskilstuna som exempelvis stadens gym, på badhuset med mera. Som elev får du dessutom träna gratis på Actic City Eskilstuna två eftermiddagar i veckan

• Om du bor längre än 6 km från skolan får du busskort av oss.

• Skolan erbjuder dig som elev att läsa modersmål.

Kontakta oss

Vill du som SYV veta mer? Tveka inte på att kontakta Linus Larsson som är SYV hos oss på NTI gymnasiet Eskilstuna.