Gymnasieelever skapar datorspel på tre dagar

Agenda för Game Jam

Tidspressad spelutveckling är på schemat för eleverna på NTI Gymnasiet Örebro när årets GAME JAM startade denna vecka. Elevernas uppgift är att skapa ett datorspel på tre dagar.

Målet med GAME JAM är att skapa ett så realistiskt arbetssätt som möjligt på skolan. Eleverna använder SCRUM som modell, en vanlig metod i dagens arbetsliv som ger en snabb och effektiv överblick för hela gruppen.

Under tre dagar får eleverna testa realistiska arbetsformer, ledarskap, samarbete, spelutveckling och nya utmaningar. Under projektets gång samarbetar de mellan årskurserna och har olika roller och ansvarsområden.

– Vi vill introducera våra elever till arbetslivets sätt att arbeta där man måste vara både snabb, noggrann och anpassa sig efter nuläget. Man är också beroende av varandra i ett team på ett sätt som man inte alltid är i skolan, säger Andreas Holm, rektor på NTI Gymnasiet Örebro.

GAME JAM pågår på skolan fram till fredag 16 februari. Kontakta rektor Andreas Holm för mer information eller ett besök på skolan.

Om NTI Gymnasiet Örebro

NTI Gymnasiet Örebro finns på Karlsgatan 30 i centrala Örebro och har teknikprogrammet, el- och energiprogrammet, estetiska programmet och gymnasieingenjörsprogrammet