Hej, SYV!

På NTI Södertörn erbjuder vi högkvalitativ undervisning för framtiden. Hos oss kan eleverna som är intresserade av tech, oavsett det rör IT, teknik eller design, känna sig hemma. Skolan erbjuder det lilla och personliga sammanhanget samt en lugn lärmiljö vilket gör det lätt för eleverna att trivas och utvecklas. Lärare som är mycket engagerade och med bred kompetens utgör skolans stabila grund. Skolan erbjuder många individuella val vilket gör det möjligt för eleverna att spetsa sin utbildning ytterligare i önskad riktning. Oavsett program får eleverna en bred grund att stå på för att sedan gå vidare till högre studier eller arbete.

Tjej med brun jacka som ler

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

Lila bakgrund

Om NTI Gymnasiet

NTI Gymnasiet är Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och IT. På över 20 platser runt om i Sverige gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. Oavsett om eleven väljer att plugga vidare eller börja arbeta direkt efter examen kommer de att ha nytta av sin aktuella kunskap och erfarenhet från att använda den allra senaste tekniken.

• Teknik

Utveckla produkter, programmera eller fördjupa dig inom teknikvetenskap.

• Teknikprogrammet
    Elev arbetar med robotarm på teknikprogrammet
  • El och energi

Arbeta praktiskt med IT, nätverk, datorer och webbutveckling.

• El- och energiprogrammet
    Elever kopplar in nätverkskablar tillsammans
  • Estetiska

Var kreativ och skapa digital design med hjälp av den senaste tekniken.

• Estetiska programmet
    Elever interagerar framför skärmar
  • Yrkesintroduktion

För dig som saknar godkända betyg till el- och energiprogrammet.

• Yrkesintroduktion
    Elev tittar på när en annan elev kopplar in nätverkskablar
  • Gymnasieingenjör

Ta en genväg till jobb. Spetsa dig inom produktion eller mjukvarudesign.

• Gymnasieingenjörsprogrammet
    Elever framför skärm med kod

Makerspace

På vår skola finns ett makerspace. Det är en lokal inne i skolan utrustad med modern utrustning inom 3D-printing, VR och mycket mer. Syftet är att våra elever ska få möjlighet att faktiskt testa och använda ny teknik, inte bara läsa om det. Det är på det sättet vi tror att våra elever lär sig som allra bäst.

Har du en elev som är intresserad av vår skola?

Då vill vi jättegärna att de besöker oss! Öppet hus har vi flera gånger per år. Nedan kan du se datum och eleven kan även anmäla sig för påminnelser. Prova på-dagar, också kallat skuggning och elev för en dag, arrangeras löpande. Allt eleven behöver göra är att anmäla sig via vårt formulär på knappen nedan.

Lila bakgrund

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Vi befinner oss på Röntgenvägen 19, med gångavstånd till pendeltåget. Skolan är placerad vid Flemingsberg centrum där det finns ett flertal bussar till Stockholms södra regioner.

• Det går ca 250 elever på skolan och upp till 32 elever i varje klass.

• Ja, skolan har en cafeteria som är öppen dagligen, där kan eleverna köpa toast, frukt, dryck, nudlar, kaffe och godis.

• Eleverna som går El- och energiprogrammet har praktik under vårterminen i årskurs 2 (fem veckor) och i årskurs 3 (åtta veckor).

• Vi har en specialpedagog, en kurator och en SYV. Specialpedagogen hjälper de elever som behöver särskilt stöd. Specialpedagogen ser till elevens inidivuella behov och anpassar studierna efter det. Vi har även extra studietid efter lektionen.

• Skolan arrangerar LAN en gång per år som brukar vara mycket uppskattat bland eleverna. Vi har en också en tjejgrupp och ett aktivt elevråd som träffas regelbundet. Vi har även engagerade lärare som utvecklar eleverna utanför lektionstid – exempelvis inom programmering och estetiska projekt. Under rasterna finns det biljardbord, pingis och många grupprum som man kan använda.

• För teknikprogrammet och el- och energiprogrammet är det en PC och för det estetiska programmet är det en Mac.

• Ja, vi har en egen fin restaurang med stort salladsbord och caterad mat.

• Vi har läxhjälp som vi kallar för studiestöd två gånger i veckan. Stödet erbjuds i samtliga ämnen.

• Schemat varierar beroende på klass och dag.

• Eleverna har idrott i Fleminghallen, vid Flemingsbergs pendeltågstation.

• Ja, alla våra elever får terminskort oavsett var man bor.

Kontakta oss

Kontakta gärna oss om du har några frågor om vår skola eller är intresserad av att besöka nästa SYV-träff vi anordnar.