Muhammed Ar vinner guld

Svensk mästare inom Webbutveckling 2022

Den 10-12 maj 2022 hölls YrkesSM i Växjö där Sveriges bästa elever från hela landets yrkesutbildningar var på plats. Från NTI Gymnasiet i Helsingborg deltog Muhammed Ar, som läser andra året inom Teknik, i kategorien Webbutveckling.

De tävlande inom Webbutveckling fick plocka fram sina kunskaper inom både Back end och Front end och utifrån givna instruktioner konstruera lösningar utifrån olika målgruppers behov och önskemål.

Det kan lugnt sägas att det inte är lätt att vara deltagare i den miljö som omger YrkesSM. 55 olika yrkeskategorier på plats. Ljud från allehanda maskiner och dofter från färg, nysågat trä och nybakade bullar. Ja blandningen är stor och därtill tusentals nyfikna ungdomar som får tips om gymnasiala yrkesutbildningar.

Tuff konkurrens

Konkurrensen i Muhammads tävlingsgren var tuff med de tre bästa eleverna inom området, alla från olika NTI gymnasier i landet. Och enligt domarna var det med ytterst få poäng som segern gick till Muhammeds fördel.

De som vann i sina olika kategorier kommer representera Sverige i ett yrkeslandslag och kommer få tävla bland annat i Yrkes-EM/Euroskills där Europas skickligaste tävlar i sin yrkesskicklighet som nästa år går av stapeln i franska Lyon. Och går det bra där ges även chansen att delta i världsomspännande Worldskills som sägs vara den största tävlingen av sitt slag efter OS.