Här har vi sammanställt svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Vi finns på Carl Krooks gata 9, vid Stadsparken och Helsingborgs stadsbibliotek. Väldigt nära till stationen för de som pendlar.

• Biblioteket eller Knutpunkten/Centralstationen

• Skolan består av två byggnader: en större byggnad som har fem våningar och en mindre som har en våning med en stor inglasad innergård.

• Vi har ca. 420 elever på skolan.

• Du väljer ett individuellt val både i slutet av åk 1 och åk 2 och läser dina individuella val i åk 2 och 3.  Beroende på vilket program du läser har du ca 10 kurser att välja mellan, allt från digitalt skapande, biologi 1, matematik 5, fysik 2 och dator och nätverksteknik.

• Elever som kommer börja teknikprogrammet och el- och energiprogrammet får en Dell Latitude 5480 (Intel i5, 8GB DDR4, 256 GB SSD) och elever på Estetprogrammet får en MacBook Pro Retina 13-tum (Intel i5, 8GB DDR3, 120 GB).

• Ja, på skolan har vi skåp till varje elev. Där får du plats med dina böcker, ryggsäck och jacka.

• Eleverna i årskurs 1 och 2 äter på skolan. Vi har Skolfood som matleverantör och varje dag serveras en dagens rätt, ett vegetariskt alternativ, ett pasta-alternativ och en stor salladsbuffé med 18 komponenter. I årskurs 3 har våra elever matkort och kan äta på olika restauranger ute på stan.

• Ja. Skolan erbjuder ett längre resurspass på 90 minuter varje vecka där alla lärare är tillgängliga för elever som behöver stöd eller som vill höja sina betyg. Det finns också extra resurspass i matematik.

•  Det kan se olika ut beroende på vilka kurser du läser. Men vanligt är att man börjar runt 08.30 och slutar runt 15.30. Sedan kan man börja tidigare och sluta tidigare ibland och ibland börja senare och sluta lite senare. Typen av lektioner varierar men vi försöker lägga så att du har en variation i schemat varje dag så du har en mix av teoretiska och praktiska ämnen.

• Vi erbjuder en varierande idrott och bedriver den i lokaler på bl.a. Helsingborgs Arena och på fullt utrustade gym och simhallar.

Hittar du inte svaret på din fråga?