Linnea, 20, om TE4: "Genom projekt och praktik fick man en skjuts in i arbetslivet"
“Är man lite osäker och inte vet exakt vad man vill, så tycker jag TE4 är perfekt”. Så säger Linnea Olsson, 20 år, som gick det ettåriga Gymnasieingenjörsprogrammet (TE4) på NTI Gymnasiet. I denna intervju berättar hon om sitt roliga och händelserika år som både ledde till ett jobb som frontendutvecklare och en vinst i Techship.
Gymnasieingenjörsprogrammet (TE4) är ett ettårigt, yrkesinriktat påbyggnadsprogram till teknikprogrammet som leder till en gymnasieingenjörsexamen inom mjukvaruutveckling. Programmet erbjuds på fler än 15 av NTI Gymnasiets skolor.
Vad tycker du var det bästa med TE4?
– Vi fick en så stark gemenskap och rolig upplevelse på TE4, och fick lära oss jättemycket. Sen att jag fick jobb direkt efter var också mycket tack vare utbildningen.
"Är man lite osäker och inte vet exakt vad man vill, så tycker jag TE4 är perfekt egentligen"
Linnea Olsson
Gymnasieingenjörsprogrammet, NTI
Jobbar som frontendutvecklare på Biltema
Tjänsten som Linnea fick och har än idag är som frontendutvecklare på Biltemas huvudkontor i Helsingborg. Hon berättar att hon får jobba i många projekt med hemsidor och deras utseenden.
Vad gör en frontendutvecklare?
– Lite blandat, men varje knapp och text är det jag och några till som lägger in och ser till så att det ser snyggt ut och fungerar. Ibland får vi in lite buggar också och då får jag ta itu med dem så snabbt som möjligt. Ofta så sköts det också parallellt med att jag jobbar i projekt av något slag: kanske ska nåt nytt ut på hemsidan eller någon sida som måste fixas. Det är även mycket möten och planering, det visste jag inte man gick på som utvecklare.
TE4 – en skjuts in i arbetslivet
En bidragande orsak till att Linnea kunde få ett jobb så snabbt efter utbildningen var för att den gav henne mycket praktisk erfarenhet som liknande arbetslivet.
– Genom projekt och praktik så fick man en skjuts in i arbetslivet och fick testa på det redan i skolan. Min nuvarande chef var väldigt imponerad över det vid min intervju för jobbet.
Linnea fick upp ögonen för TE4 när rektorn och en lärare på skolan berättade om programmet.
Hur gick tankarna när du sökte?
– Jag kände att det var värt att testa. Jag ville hellre gå TE4 ett år än att bli högskoleingenjör eller civilingenjör på tre eller fem år. På gymnasiet behöver man inte veta vad man vill göra resten av livet, så kände jag med. Är man lite osäker och inte vet exakt vad man vill, så tycker jag TE4 är perfekt egentligen.
Mjukvaruutveckling, programmering och spelutveckling
På NTI Gymnasiet Helsingborg, likt på de flesta av NTI Gymnasiets skolor som erbjuder TE4, är fokuset på mjukvaruutveckling av olika slag. Linnea berättar att de fick lära sig mycket om programmering och spelutveckling i Javascript och React, men även att driva egna projekt och undersöka saker som programmeringsspråk eller UX-design – exempelvis hur en person uppfattar olika färger.
– Egentligen var det mer renodlad design och inte utveckling jag tyckte mest om, men efter TE4 tyckte jag ändå att det var fantastiskt roligt att sitta med kod, för man fick ju en annan upplevelse när man fick jobba i projekt och sköta mycket själv.
Kunde du programmera innan TE4?
– Vi hade ju programmerat en del på teknikprogrammet, men i andra språk. Men jag hade ändå nytta av det och just det här logiska tänkandet och hur man löser programmeringsproblem.
“Som en arbetsplats” – med verkliga roller
I både mindre grupper och helklass fick de jobba i projekt på TE4. Varje elev fick en viss roll, till exempel projektledare eller scrum master, och fick byta roller med varandra ibland.
– Det var egentligen som en arbetsplats. Vi jobbade i projekt och fick styra det själv under skolan. Utöver detta hade vi inte heller några läxor, utan projekten var verkligen som en arbetsplats och på fritiden var man fri.
På bild nedan: Linnea håller en presentation under TE4-utbildningen.
Vinner Techship med app-idé
Under sin tid på TE4 blev Linnea också antagen till Techship, ett 8 veckors-program av företaget Hetch i Helsingborg. Där fick deltagarna stöd med att vidareutveckla sina idéer, sitt entreprenörskap och ta sin idé till prototyp under en kväll i veckan. Linnea berättar att en i hennes grupp hade en idé om att skapa en app för att underlätta kommunikationen mellan farmaceuter och läkare. En idé de valde att satsa på.
– Om en apotekare till exempel ska kontakta en läkare om det blivit fel i ett recept som någon ska hämta ut, det kan ta allt från 20 minuter upp till flera dagar. Så det var därför vi gjorde detta, jag visste inte att det var ett så stort problem från början.
Utvecklingspaket på 50 000 kronor
Gruppens app-idé tog sedan hem segern, berättar Linnea.
– Vi vann ett utvecklingspaket på 50 000 kronor, så vi valde att fortsätta och jobbar med appen än idag. Just nu håller vi på att testa den.
Hur var det att köra både Techship och TE4 samtidigt?
– Det var väldigt intressant, man lärde sig mycket om sig själv och hur man utvecklas. Det liknade TE4 på många sätt, just att det är i en verklig arbetsmiljö.
APL: 10 veckors praktik på företag
Alla elever som går TE4 gör även 10 veckors APL, alltså praktik. APL kan man välja att göra i både Sverige eller utomlands. Linnea utförde sin praktik på Assa Abloy Entrance Systems i Landskrona och på startupen Imvi Labs i Malmö.
Vad fick du göra på din praktik?
– På Assa satt jag med mjukvara som skulle visualisera när en lastport öppnas och när en brygga förs ut mot en lastbil. Det var väldigt spännande, jag lärde mig jättemycket om hur det kan se ut med just programmeringsfronten på ett sånt typ av företag.
Efter fem veckor på Assa började hon sedan på Imvi Labs, där hon fick uppdraget att utveckla en app med syftet att hjälpa personer med dyslexi. En svår uppgift menar Linnea.
– På fem veckor vet vem som helst att det inte går att få fram någon bra app, inte när man är själv dessutom. Men jag satt i React och försökte ändå få fram någon typ av app. Jag kom en bit men blev inte klar, men jag lärde mig mycket och läste mig till det mesta.
Bland de första som gått utbildningen
Linnea var bland de första som fick gå TE4 och därmed utformades programmet under årets gång. Utbildningen har gett henne titeln gymnasieingenjör, erfarenhet inom programmering, utveckling och projektarbete, en vinst i techship och inte minst ett roligt år att minnas.
Vi vill tacka Linnea för intervjun och ett stort lycka till i framtiden!
Snabbfakta om TE4
- CSN: Utbildningen är CSN-berättigad.