Makerspace

Tänk dig en high tech-verkstad. Med 3D-printers, VR-utrustning och annan ny teknik. Här sår ni kanske fröet till din grupps gymnasiearbete, knäcker koden som får drönaren att flyga eller träffar en vän för livet.

I våra makerspaces är innovation, glädje och samarbete ledord.

Vad är ett makerspace?

Vårt makerspace är en lokal inne i skolan, utrustat med den senaste tekniken. Vi använder det i många kurser och även i gymnasiearbeten. Det kan till exempel handla om att:

• 3D-printa prototyper
  • Använda laserskärare för att testa en konstruktion
  • Programmera robotar eller mikrodatorer inom smarta hem, AI eller Internet Of Things

Som elev kan du också få använda vårt makerspace till privata projekt på fritiden, till exempel om du vill laga saker eller skriva ut affischer.

Ett makerspace på NTI Gymnasiet som innehåller utrustning som 3D-printers, robotar och annan ny teknik

Skapa för en bättre värld

Oavsett vilket program du går hos oss lär du dig se möjligheterna med ny teknik. Genom att experimentera och testa idéer i vårt makerspace får du praktiska kunskaper, samtidigt som du får chansen att ta dina första steg mot att lösa verkliga miljöproblem.

Kanske vill du hitta ett nytt sätt att återanvända material, eller komma på något helt annat som kan göra skillnad för vår planet.

Två elever på NTI Gymnasiet teknikprogrammet använder en t-shirttryck i makerspace

Titta in

Alla våra skolors makerspace ser olika ut. Här kan du titta in in några.

bakgrundsbild lila

"Det finns inget som stoppar en mer än ens kunskaper"

Eleven John, åk. 2, berättar

Vad har du gjort i makerspace?

Ett exempel är att skriva ut i 3D. Då jobbar vi i ett program som heter Tinkercad, där gör vi själva 3D-modellen, sen går man in i ett program som heter Cura och väljer temperatur och tjocklek på din printer. Men vi använder även VR och meckar med arduino och microbits. Vissa har programmerat robotarmar också till exempel.

Vad är det bästa med makerspace?

Att få ha möjligheten till alla 3D-printers och annat som går att göra här, det tycker jag är väldigt coolt faktiskt. Det är helt klart en fördel med NTI, att det finns inget som stoppar en mer än ens kunskaper. Lärarna sätter verkligen inte gränser utan de är mer “vi löser det” och man får hjälp och stöd med sina idéer.

En elev på teknikprogrammet meckar med en robot i makerspace

Bilder från makerspace

4 elever håller en t-shirt som de har tryck ordet makerspace på
En elev studerar sin prototyp som hon håller på att ta fram med hjälp av en 3D-printer i makerspace