NTI Elevintervjuer

Milkyas berättar om natur på NTI

Nyfiken på naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap? Vår elev Milkyas berättar hur det är på programmet och även vad man kan tänka på när man väljer gymnasium.

Hej Milkyas, vem är du och vilket program går du på NTI?

Jag heter Milkyas och går sista året på naturvetenskapsprogrammet, med inriktning natur.

Härligt! Varför just naturvetenskapsprogrammet?

Jag har ett intresse av att plugga vidare sen på apotekarprogrammet, och där ger naturvetenskapsprogrammet mig grunderna. Men naturvetenskapsprogrammet i sig ger väldigt många möjligheter, så skulle jag ändra mig så kommer jag inte behöva läsa upp vissa kurser. Sen skulle jag vilja säga att natur ger dig en mer begriplig förståelse av verkligheten.

Var programmet ett självklart val för dig?

Jag funderade lite på teknikprogrammet, men sen insåg jag att där får man inte med sig biologi och det är jag intresserad av. Jag tycker att evolution är extra roligt, men också växt- och djurfysiologi. Så natur natur var det som jag kände gav mig mest möjligheter för det som jag vill jobba med i framtiden. Tanken är att jag ska bli apotekare, sen om jag inte nöjer mig där så läser jag kanske vidare till kemiingenjör vid sidan av i framtiden.

Kul! Vad är roligast med programmet?

Jag skulle nog bland annat säga ämnena man läser. Speciellt kemi och biologi är intressant när man går in på medicin för det är det jag är intresserad av. Men sen också molekyler och atomer som man läser om i kemin. Där vi till exempel mixtrar med olika metallsalter och hur de på så sätt får olika färger på en låga.

Spännande. Varför blev det just NTI då?

När jag kollade och jämförde mellan olika gymnasieskolor, så fick jag reda på att NTI:s naturvetenskapsprogram var det enda som erbjöd bioteknik. När jag läste på om det ämnet blev jag väldigt intresserad och tyckte det verkade kul. Så det avgjorde varför jag valde skolan.

Namn: Milkyas
Program: Naturvetenskapsprogrammet
  • Inriktning: Naturvetenskap

"Speciellt kemi och biologi är intressant när man går in på medicin för det är det jag är intresserad av"

Milkyas
Naturvetenskapsprogrammet

Bakgrundsbild

Vad är det som är så intressant med bioteknik då?

Bioteknik är i sig ett väldigt brett ämne, en blandning av biologi och teknik kan man säga. Men med fokus på hållbarhet, miljö och biologi. Men vi har jobbat med till exempel hydroponisk odling som är hur man odlar på ett mer miljövänligt sätt, utan jord och med bara vatten.

Låter superkul! Hur skiljer sig gymnasiet från högstadiet?

Jag skulle säga ansvaret man har, man får mycket stöd genom gymnasiet men man får också ta egna initiativ, vilket inte är en dålig grej. Utan mer att man blir förberedd till universitet, för där är man ju verkligen under eget ansvar.

De som sitter med gymnasievalet nu och är osäkra, vad skulle du säga till dem?

Jag tänker att man ska fundera på vad man är intresserad av. Att betyget i nian inte kommer påverka så mycket mer än om du kommer in eller ej. Har du haft svårt för något visst i nian, så betyder det inte att du kommer ha svårt för det på gymnasiet. Jag gick även på öppet hus, så man får möta lärarna och kolla in lokalerna. Gymnasiemässan är också väldigt bra att gå på för även där får man prata med elever och lärare.

Om du tänker på NTI som skola, vad är det bästa?

Jag skulle säga lärarna, sättet de undervisar på är bra och efter varje avslutad kurs får du besvara en enkät. Där kan du skriva vad du tyckte läraren gjorde bra och mindre bra. Det gör att lärarna kan förbättra eller anpassa sin redovisning.

Perfekt, tack snälla för detta Milkyas! Lycka till i framtiden på apotekarprogrammet!

Läs mer om programmet