4 elever tar emot tredje priset "Årets hantverk" på UF-mässan

3:e plats vinnare i "Årets Hantverk"på UF-mässan 2024

Vi möter Robin, Olivia, Paris, Johannes och Nelli en torsdag eftermiddag. Eleverna läser tredje och sista året på ekonomiprogrammet, med fördjupningen Business & marketing. De driver företaget Jam with us UF och vann 3:a pris i “Årets hantverk” på UF Mässan 2024, ett av årets största UF-evenemang i Göteborg!

Hur kom ni fram till er affärsidé?

Vi är nyfikna - hur började arbetsprocessen för er?

Olivia - Jag arbetar extra i en matvarubutik och vid en av mina första kvällsstängningar blev jag överraskad av hur mycket frukt som slängs från bara en av många matvarubutiker i Göteborg. Efter vi valt vår UF-grupp började vi spåna på affärsideér och jag lade fram idén om att rädda frukten som slängs på matvarubutiker. Äpplen var den frukt som vår butik slängde mest av därför fokuserade vi på en hållbar affärsidé kring det. Efter ett par marknadsundersökningar kom vi fram till att vi skulle producera vår egna äppel- och kanelsylt gjord på svinnfrukt. Hållbarhet är ett viktigt perspektiv i vår utbildning.

Eleverna är stolta över sin äppel- & kanelsylt

Vad är er drivkraft?

Berätta om er främsta drivkraft under resans gång, hur har stödet från lärarna varit?

Johannes - Det som drivit oss mest under året har varit våra mål. I början av året satte vi i företaget mål som vi tillsammans har kämpat för att nå. Alla i gruppen har haft en inverkan på vårt resultat, vi har mött många motgångar men detta har inte stoppat oss. När det blir tungt har vi vänt oss till varandra och påmint oss själva om målen vi har, därifrån jobbar vi tillsammans för att få ett så bra resultat som möjligt.

På tal om resultat har våra lärare såklart varit otroligt viktiga för vår framgång. När vi stöter på problem kan vi lita på att lärarna kommer att göra sitt bästa för att hjälpa oss. De har utvecklat oss alla individuellt och sett till att vi har rätt underlag för att lyckas nå våra mål, ett stort tack till våra lärare för all undervisning och alla tips som bidragit till vår framgång.

Vilka utmaningar har ni stött på?

Hur har ni hanterat svårigheter som ni stött på?

Paris - Vi har stött på många utmaningar i år, det har varit allt från när alla våra 250 glasburkar gick sönder vid leverans två dagar innan vårt första säljtillfälle till att vi inte kunde få upp våra väggar på UF-mässan vilket resulterade i att vi fick bygga upp hela montern på 1,5 timme. Vi har löst dessa utmaningar genom att samlas som vänner och brainstorma alla möjliga omvägar och lösningar på problemen. Det har krävts många tuffa beslut från vårt håll, men utfallet har varje gång blivit bättre än vår originella plan. Det har blivit många sena kvällar, uppoffrade helger och trötta ansikten, men även det har varit en viktig erfarenhet. I slutet av dagen är utmaningar endast ett annat sätt att ta del av nya lärdomar, det viktigaste är att ha en positiv inställning och att våga gå ifrån den ursprungliga planen.

Vad är roligast med eget företag?

Avslöja vilka delar ni tyckte var mest spännande!

Nelli - Det har varit många roliga upplevelser då vi under detta året fått jobba med företagande, allt ifrån processen med att brainstorma för att få fram den slutgiltiga produkten till själva produktionen. Men det som har varit roligast har varit att få spendera tid och bolla idéer med det härliga gäng vi är i Jam With Us och ta visionen till verklighet.

Vad ska nya UF tänka på när de ska ta fram sin produkt eller tjänst?

Vilka tips och råd har ni till blivande unga företagare som vill tillverka egen produkt?

Robin - När du som UF företag ska tillverka din egna produkt så måste du göra mycket research samt hitta en slutgiltig produkt som du är nöjd med. Under vårt UF år har det blivit mycket slit och mycket jobb detta eftersom det ofta tar väldigt mycket tid att producera och tillverka egna produkter. Så ett tips till de som tänker på att tillverka en egen produkt är att ha ett driv som gör det möjligt för dig och din grupp att tillverka så ofta som möjligt. Det kräver mycket jobb att producera en egen produkt.

Vad är ni mest nöjda med?

Berätta om vad ni är mest nöjda med i den här resan och om era lärdomar!

Paris - Att få en chans att känna på de utmaningar som följer vid en uppstart av ett nytt företag har varit otroligt givande, på gott och ont. Vi har under årets gång utvecklats i våra företagsroller och blivit självsäkra i vår kompetens. Vi har lärt oss att hitta vägar runt hinder, som har gjort så att vi idag kan se ett hinder som en möjlighet. Vägen är inte alltid spikrak, saker går inte alltid som vi tänker oss men det viktigaste i sådana situationer är att blicka framåt och hitta nya samt bättre lösningar. När jag tänker på det vi åstadkommit under året, känner jag en stolthet. Jag är stolt över vår slutgiltiga produkt, vår försäljning, tredjeplatsen i Årets Hantverkare, vårt samarbete inom företaget och mycket mer!

Vi säger stort grattis ännu en gång till den fina vinsten och er jättegoda hållbara äppel- och kanelsylt!

Vill du veta mer om ekonomiprogrammet?

I år tre får du chansen att använda alla de kunskaper du fått med dig på riktigt och förverkliga dina egna affärsidéer. Med fokus på hållbart företagande och det miljöperspektiv som dagens konsumenter förväntar sig av företagen kommer du att få starta ett eget UF-företag ihop med ett par klasskompisar.