Spelutveckling Spetsutbildning på NTI Stockholm Odenplan

elever som gamear

Du som vill gå teknikprogrammet hos oss har från och med hösten 2025 möjlighet att göra det med extra spets mot programmering och grafik – alltså spelutveckling.

Gillar du att koda och skapa spel? Då är vår spetsutbildning rätt val för dig! Här får du fördjupa dina kunskaper inom programmering och digitalt skapande samtidigt som du möter utmaningar tillsammans med likasinnade.

Vad får jag lära mig?

På vår spetsutbildning inom programmering och grafik får du lära dig spelutveckling på riktigt. Vi jobbar med riktiga spelmotorer, testar VR och AR, och du får chansen att ta certifikat inom bland annat programmering och AI.

Förutom de gymnasiekurser du läser i programmering, gränssnittsdesign, animation och artificiell intelligens ges du också möjlighet att läsa avancerade universitetskurser inom programmering genom vårt samarbete med KTH.

Spelbranschen är stor, och svenska spelutvecklare är bland de bästa i världen. Kunskaperna du får här öppnar dörrar, inte bara till spelindustrin utan till många andra jobb inom teknik och IT. Efter utbildningen har du ett försprång – oavsett om du vill börja jobba direkt eller plugga vidare!

Vad är en spetsutbildning?

Spetsutbildningar finns runt om i hela landet och skiljer sig från andra gymnasieprogram genom att de erbjuder en särskild fördjupning inom ett ämne eller ämnesområde, i detta fall programmering, grafik och spelutveckling.

Du går med din klass och läser alla vanliga ämnen med dina klasskamrater utom just kurserna inom ditt specialområde. 

Varför välja spetsutbildningen?

Den här utbildningen passar dig som:

  • Vill utmanas och utvecklas på en hög nivå.
  • Vill få möjligheten att läsa kurser på universitetsnivå och samarbeta med universitet.
  • Vill förbereda dig för vidare studier och framtidens teknikjobb.
  • Tycker om att jobba med verkliga projekt som kan göra skillnad.

Ta chansen att forma framtiden – sök till oss!

Om programmet

  • Program: Spetsutbildning Spelutveckling
  • Inriktning: Informations- och medieteknik
  • Programtyp: Högskoleförberedande
  • Ansökningskod: TETEVSPR (Riksrekrytering)

Framtida yrken

  • Till exempel: spelutvecklare, fullstack-webbutvecklare, ingenjör, grafikprogrammerare, technical artist, animatör, karaktärsdesigner, systemintegratör, 3D-grafiker, interaktionsdesigner, systemutvecklare

Hur ansöker jag?

Steg 1: Ansökan sker via Indra

Sök till NTI Gymnasiet Stockholm Odenplans Teknikprogram via Indra och välj spetsutbildningen Programmering och grafik.
Ansökningskod: TETEVSPR

Steg 2: Kallelse till färdighetsprov

Efter att du ansökt kommer du att kallas till ett färdighetsprov som hjälper oss att bedöma vilka som passar bäst för utbildningen.

Steg 3: Provets genomförande

Provet genomförs i NTI Gymnasiet Stockholm Odenplans lokaler fredag 14/3 klockan 15:30–17:30. Du som ansöker kommer att få information från skolan via den kontaktuppgift du angett hos gymnasieantagningen.

Provet består av tre delar med 5 minuters bensträckare mellan delarna. Skolan tillhandahåller den utrustning som behövs.

Provet testar din förmåga till problemlösning både i form av konkret kod och algoritm, och i form av mer abstrakt, kreativt tänkande. Det är en fördel om du skrivit programkod i något programmeringsspråk tidigare.

Kurser - Totalt 2500 p

  • Engelska Nivå 1 – 100 p
    Engelska Nivå 2 – 100 p
    Historia Nivå 1a1 – 50 p
    Idrott och hälsa Nivå 1 – 100 p
    Matematik Nivå 1c – 100 p
    Matematik Nivå 2c – 100 p
    Naturkunskap Nivå 1a1 – 50 p
    Religionskunskap Nivå 1 – 50 p
    Samhällskunskap Nivå 1b – 100 p
    Svenska Nivå 1/SVA – 100 p
    Svenska Nivå 2/SVA – 100 p
    Svenska Nivå 3/SVA – 100 p

  • Fysik Nivå 1b – 150 p
    Kemi Nivå 1 – 100 p
    Matematik fortsättning Nivå 1c – 100 p
    Teknik Nivå 1 – 100 p
    Teknik Nivå 2 – 100 p

  • Digitalt skapande Nivå 1 – 100 p
    Programmering Nivå 1 – 100 p
    Animation Nivå 1 – 100 p

  • Gränssnittsdesign Nivå 1 – 100 p
    Programmering Nivå 2 – 100 p
    Artificiell Intelligens Nivå 1 – 100 p

  • Gymnasiearbete – 100 p

  • Individuellt val 1 – 100 p
    Individuellt val 2 – 100 p

  • Digitalt skapande Nivå 2 – 100 p
    Tillämpad programmering Nivå 1 – 100 p
    Tillämpad programmering Nivå 2 – 100 p
    Animation Nivå 2 – 100 p
    Gränssnittsdesign Nivå 2 – 100 p
    Programmering, algoritmer och datastruktur Nivå 1 – 100 p
    Programmering, algoritmer och datastruktur Nivå 2 – 100 p
    Distanskurs KTH – högskolepoäng

Var det inte riktigt din grej?