Vidar står i Stockholm och håller i sin vinnarskylt

Vidar Marksten står och håller i sitt "boarding pass" till Anaheim, USA.

Vidar vann Adobe Champ 2024 och representerar Sverige i Kalifornien

Nyligen avslutades finalen i Adobe Champ som genomfördes på SETT-mässan. Av tio finalister från olika NTI-skolor var det eleven Vidar Marksten från NTI Gymnasiet Johanneberg som tog hem vinsten. Han ska nu åka till Anaheim i Kalifornien, USA, för att representera Sverige i den internationella tävlingen Adobe Certified Professional World Championship.

Den 17 april 2024 gick NTI Adobe Champ av stapeln i Stockholm på SETT-mässan (Scandinavian Education Technology Transformation) i Kista. Tävlingen är i samarbete med Lexicon och Certiport, där fokus ligger på att arbeta med certifieringar inom Adobe-programmen. NTI Gymnasiet är en av få gymnasieskolor som erbjuder sina elever detta.

Finalisternas uppdrag

De tio finalisternas uppdrag var att skapa en design för en helsida i fysisk dagstidning baserat på en brief från Future Minds, ett nationellt kunskapsprogram i hållbar utveckling för gymnasieskolor.

Med hjälp av uppdragsbeskrivningen, den grafiska profilen och Adobe-verktyg designade de tävlande varsitt bidrag, varav Vidar Markstens var det som juryn utnämnde som vinnare bland den hårda konkurrensen. Han kommer nu att få representera Sverige i Adobe Certified Professional World Championship i Kalifornien, USA. Vidar blir den femte eleven från NTI Johanneberg att få pröva sina kunskaper i den internationella tävlingen.

Vi fick en intervju med vinnaren

Stort grattis till vinsten Vidar! Hur kändes det när juryn ropade upp att du hade vunnit?

-Det var inte förväntat. Jag trodde inte att jag skulle vinna, så det är en chock. Det ska bli roligt att resa med familjen eller kompisarna och träffa folk. Jag har aldrig varit i USA så det ska bli kul att åka dit.

Berätta om ditt verk som du vann tävlingen med

-Jag använde en bild som Future Minds hade gett mig och tänkte på att megafonen skulle peka mot texten så att den som kollar på den skulle kolla runt på andra element. Jag försökte anpassa min poster så att den fångar blicken, med tanke på att man vanligtvis läser från vänster till höger. Triangeln i bilden skulle peka ned mot den andra titeln och det var andra delen av designen. Cirkeln bakom megafonen var där för att det skulle skapa en känsla av ljud.

Vad har du för tips till de som vill vara med i tävlingen nästa år?

-Tänk på hierarkin i bilden. Det som är viktigast ska vara störst och fånga blicken, för det är det företag bryr sig mest om.

NTI Johanneberg är stolta över Vidar och hans prestation

-Han är ett lysande exempel på vad man kan uppnå med hårt arbete och kunskaper. Vi är stolta över att kunna ge våra elever de verktyg och det stöd de behöver för att nå sina mål. Vidars vinst är ytterligare ett bevis på den höga nivån på vår utbildning och elevernas förmåga att prestera på toppnivå. Vi önskar honom all lycka till i USA, säger Mattias Lindgren, lärare på estetiska programmet på NTI Johanneberg.

Juryns motivering

Juryn ansåg att det vinnande bidraget var:

• On brief; annonsen följer instruktionerna och löser uppgiften på ett bra sätt.
    Som mottagare lägger man inte bara märke till den, utan förstår också vad
    som förväntas av en.
  • On brand; annonsen adderar något nytt till Future Minds profil, men är ändå trogen den grafiska identiteten.
  • Originellt; både i approach och hantverk. Stilen är klassisk och modern på en
    och samma gång – men med en klar och tydlig aktivistisk ton; både visuellt
    och verbalt.

Dessutom ansåg juryn att vinnaren i sin motivering visat att han vet exakt vad han gör och varför. Det finns en tydlig tanke och tydlig motivering för varje aktivt val.

Vidar Markstens vinnande bidrag i NTI Adobe Champ 2024.

Estetiska programmet och certifiering

När du går estetiska programmet på NTI Gymnasiet får du chansen att certifiera dig inom Adobes verktyg och att vara med i tävlingen NTI Adobe Champ. Det är en unik möjlighet för dig som elev och är ett roligt sätt att använda det du lär dig i praktiken. På programmet får du möjlighet att skapa allt från grafisk design till rörliga bilder och ljud med hjälp av avancerade digitala verktyg. Vi lägger fokus på att utveckla ditt kreativa uttryck och förbättra din förmåga att kommunicera genom olika digitala medier. Läs mer om detta via länken nedan.