CarCards blev 1:a pris vinnare av "Årets marknadsföring" på UF-mässan 2024
Vi möter Tilda, Alice och Linnea en grå tisdag eftermiddag. Eleverna läser tredje och sista året på Försäljnings- och serviceprogrammet, med fördjupningen Marknad och affärsutveckling. De driver eget företag, CarCards UF och vann 1:a priset “Årets marknadsföring” på UF-mässan 2024, ett av årets största UF-evenemang i Göteborg!
Juryns motivering löd: “Det här är verkligen ett bidrag som har kört på och skapat praktik av teori. De har hållit sig i samma fil gällande visuellt uttryck och har ett genomtänkt val av kanaler. De har även applicerat och använt en existerande marknadsmodell på ett imponerande sätt och verkligen inte blandat ihop sin målgrupp. Av oss får ni mer än godkänt på detta prov – vårt ess i kortleken är CarCards. Tuta och kör!”
Hur kändes det att ta emot priset?
Först och främst, grattis till priset! Att vinna första pris i ”Årets marknadsföring” är ingen dålig bedrift! Hur kändes det att ta emot priset på den stora scenen?
Tilda - Det kom som en chock att vi vann. Det var superkul men även lite läskigt att få gå upp på scenen.
Alice - Det var fantastiskt kul att känna att det man kämpat för så länge har fått ett extremt bra slut. Vi visste ju om att vår marknadsföring var bäst.
Hur kom ni fram till er affärsidé?
Men om vi ska ta det från början, vi är nyfikna - hur började arbetsprocessen för er?
Tilda - Jag tänkte först och främst på vad jag saknade i vardagen och även vad jag tycker är jobbigt, så man kunde göra något åt det. Vi hade en del olika idéer med ingen som vi tyckte var perfekt. Liana, vår lärare i marknadsföring, sa ofta “kill your darlings” vilket är det absolut bästa man kan göra när man ska komma på en affärsidé, så vi la alla våra idéer vi hade kommit på åt sidan och tänkte nytt. Vi har pratat mycket om körkort sen innan och att det är så jobbigt att plugga och då kom Linnea på att vi måste göra något åt det.
Alice - Själv tänkte jag på dem som har pluggsvårigheter, som tycker det är jobbigt och har svårt att plugga, som har svårt att komma ihåg och som då hellre lägger tiden på något annat än plugg, telefonen blir då lätt en distraktion.
Linnea - Så vi pratade oss samman och vi skapade ett traditionellt kortlek med körkortsfrågor som ger ett socialt och roligt sätt att öva inför teoriprovet, med vänner eller familjemedlemmar. Något som vi själva hade velat ha.
Vad är er drivkraft?
Berätta om er främsta drivkraft under resans gång, hur har stödet från lärarna varit?
Tilda - För min del har min främsta drivkraft varit vår produkt, jag är så stolt över den och tror så starkt på den. Då kommer drivkraften mycket av sig själv. Som vi brukar säga så är CarCards “vårt lilla barn”. Stödet från våra lärare har varit jättebra, de har pushat oss och verkligen trott på oss. Man är aldrig rädd för att be om hjälp eller fråga om man inte förstår.
Alice - Drivkraften har för min del varit hur vi hanterat allt tillsammans som ett team och kommit fram till Carcards produkten. En annan drivkraft har varit hur stolt jag är över hur vi säljer som ett företag. Alla våra lärare har pushat oss och trott på oss och gjort oss starkare, att vilja kämpa och ta i.
Vilka utmaningar har ni stött på?
Hur har ni hanterat de svårigheter som vi vet alla företagare stöter på?
Tilda - Jag tror att den största utmaningen har varit att inget blir exakt som man tänkt sig och då är det viktigt att inte ge upp. Vi har nog mailat runt till cirka 30-40 stycken tryckerier runt om i Sverige, men allt var för dyrt. Vi började tröttna men tillslut så hittade vi ett. Samtidigt har utmaningar i ens privata liv också påverkat en del, när man inte alltid varit på topp. Då har vi som kollegor ställt upp för varandra, man måste vara beredd att “offra” sig och ställa upp för varandra.
Alice - En annan utmaning när vi startade företaget var att ibland kunde vi misstolka saker i vår kommunikation. Men med tankesättet “vi ger inte upp” blev det mycket mycket bättre, efter att vi pratat med varandra och haft företagsmöte samt fått råd från både lärare och rådgivare så kände vi att det aldrig finns något vi inte skulle klara.
Vad är roligast med eget företag?
Avslöja vilka delar ni tyckte var mest spännande!
Tilda - Jag tycker att det roligaste har varit att få göra allt på riktigt, riktiga pengar, riktiga produkter och verkliga kunder. Men även det självförtroendet som har kommit ur det, vi driver liksom ett eget företag, vi är business women!!
Alice - Det roligaste har varit hur det gått ifrån att vi skissat och pratat, kämpat med tryckeri, utforma kortlek, tänka marknad och allt det, till att sedan stå och sälja och uppleva kundens behov, det har varit det absolut roligaste! Självklart också de roliga kollegerna och lärarna som man har kunnat ta mycket inspiration ifrån.
Hur har utbildningen förberett er?
Upplever ni att ni fått följa en röd tråd i utbildningen, från åk. 1 fram till åk. 3 där ni fick driva eget UF?
Tilda - Ja, i ettan hade vi mycket projekt som liknade UF, som till exempel Draknästet. Vi skulle komma på en affärside, skriva affärsplan och pitcha, vilket är en stor del av vad man gör i UF. Även i 2:an får vi bl. a. lära oss tänka och skapa marknadsföring samt utforma material i program som Illustrator, något som används flitigt av alla UF företagare här i skolan. Så när vi väl startade vårt UF så kändes det faktiskt inte så nytt, vi fick bara äntligen göra allt på riktigt.
Alice - Precis som Tilda säger, innan vi startade UF fick vi tidigt i utbildningen jobba väldigt mycket med fiktiva projekt vilket innebär att man gör en affärsplan där man pitchar som ett riktigt företag, dock inte med en riktig produkt som man kan ta på. Vi har även jobbat väldigt mycket med till exempel att skapa en logotype, lära oss om asymmetrisk och symmetrisk layout i reklam m.m. Hur bild, form och färg i en grafisk profil hänger ihop och så har vi jobbat väldigt mycket med de olika programmen, Adobe Illustrator och Photoshop. Allt för att hela tiden förbereda oss inför åk. 3 och att skapa ett riktigt företag i UF. Om vi inte hade följt den röda tråden i vår utbildning så hade inte vårt UF varit lika bra. Vi har förberett oss på det här ända sen början på gymnasiet.
Vilka är era främsta marknadsföringstips?
Nu till marknadsföring - vilka tips och råd har ni till blivande unga företagare? Vad ska ett ungt företag tänka på när de ska ut på sin marknad?
Tilda - Kolla in vad som trendar och kolla runt hur andra marknadsför! Försök skapa en relation till följarna och inte bara tjata om “köp, köp, köp”, då tröttnar de. Hitta din målgrupp och “lär känna” den, för att skapa content som de kan relatera till. Var tydliga också, vad är det ni säljer? Hur mycket kostar det? Hur köper man? Annars förstår inte folk och de flesta har dåligt tålamod så om man inte förstår så scrollar man bara vidare. Ett annat tips är att uppdatera flitigt, jag har sett många UF företag som har typ 1-2 inlägg på instagram och inga andra sociala kanaler, det räcker inte, då vet man ju inte om de är aktiva och säljer. Ett stort tips jag har också är att skapa kontakter, med kontakter kommer man långt. Var inte rädd att ta kontakt med andra och fråga om hjälp. Tack vare kontakter så har vi en kortlek idag.
Alice - vi har försökt fokusera så mycket som möjligt på att skapa en personlig relation med alla våra följare. Skapa något de kan relatera till och använt oss av kanaler där våra kunder eller primära målgrupp” hänger”.
Vad är ni mest nöjda med?
Berätta om vad ni är mest nöjda med i den här resan och om era lärdomar!
Tilda - Jag är mest nöjd över vår prestation, det har varit blod, svett och tårar men känslan när vi hade vår kortlek i handen och sålde vår första är oslagbar! Jag har lärt mig väldigt mycket om vad som innebär att driva ett företag och hur viktigt samarbetet är. Att kunna samarbeta med sina kollegor är A och O.
Alice - Jag är så sjukt stolt över vår prestation och nöjd över allt vi kämpat med, från att designa varenda kort, att ta många beslut och ha mycket stress till att sedan sälja vår första kortlek - det var en underbar känsla! Att sedan höra från kunder hur nöjda de är och att vår produkt hjälper dem mycket samt att folk omkring oss berättar hur stolta de är över oss, det har varit otroligt.
Vad väntar nu?
Nästa steg för CarCards UF är resan till SM i Ung Företagsamhet den 28–29 maj i Stockholm. Dit kommer vinnande företag från hela landet och tävlar. Nervöst och spännande och vi önskar dem varmt lycka till!
Vill du veta mer om försäljning och service?
Försäljning och service ger en gedigen grund inom marknadsföring för framtiden. Här tränas du att utforma och ta fram strategier för digital marknadsföring – kunskaper som krävs i framtidens digitaliserade handelsbransch. Läs mer om vår utbildning via knappen!