Magnus Rydell, matematiklärare och biträdande rektor på NTI Gymnasiet Kronhus, planerar för höstens nya AI-kurser. Fotograf: Arvid Nilsson
Stort intresse för AI bland Göteborgs elever
Redan nästa läsår kan elever på NTI Gymnasiets skolor välja att läsa kurser i artificiell intelligens (AI). NTI Gymnasiet Johanneberg och NTI Gymnasiet Kronhus i Göteborg är två av skolorna inom NTI Gymnasiet som kommer att vara först med att erbjuda kurserna till sina elever.
Enligt Josefin Claesson, rektor på NTI Gymnasiet Johanneberg, är intresset stort bland eleverna:
– De nya kurserna kommer att ge våra elever en unik möjlighet att ligga i framkant och förhoppningsvis också öka intresset för vidare studier inom teknik och matematik. Det finns en stor nyfikenhet, både bland våra nuvarande elever och bland de elever i årskurs nio som söker sig hit till nästa läsår, säger Josefin Claesson.
AI blir ett nytt ämne på gymnasiet
Det är Skolverket som har beslutat att AI ska bli ett nytt ämne på gymnasiet och komvux redan till hösten 2024. Det innebär att skolor i Sverige kan erbjuda kurser i AI inom ramen för sina befintliga program och som ett individuellt val.
På NTI Gymnasiet Kronhus pågår redan förberedelserna för den nya kursen. Skolans mål är sedan tidigare att ge sina elever de senaste kunskaperna i programmering, teknik och matematik. De nya AI-kurserna blir ett komplement till dessa kurser.
Skolans biträdande rektor Magnus Rydell ser ett växande behov av kunskaperna i framtiden.
– I branschorganisationen TechSveriges senaste kartläggning ser vi att kompetens inom AI redan är eftertraktad och kommer att växa. Vill man lyckas som utvecklare eller ingenjör så är det avgörande att man lär sig att hantera och förhålla sig till AI som en integrerad del av sin vardag, säger Magnus Rydell.
Sverige behöver fler ingenjörer
Alla NTI Gymnasiets skolor har makerspace där eleverna kan få utveckla och testa sina egna idéer i en teknisk miljö. Enligt Magnus Rydell växer elevernas intresse och förståelse för programmering och teknik när de får applicera sina kunskaper i praktiken. Han hoppas nu att fler elever ska våga satsa på teknikprogrammet, då det råder en skriande brist på ingenjörer i Sverige.
– Vårt makerspace ger eleverna chansen att lära sig tillämpa sin kunskaper i praktiken, inte bara studera ämnena från ett teoretiskt perspektiv. Utbildningen blir både relevant och mer intressant, samtidigt ger vi våra elever ett försprång inför vidare studier på tekniska högskolor. De flesta av våra elever siktar mot Chalmers, säger Magnus Rydell.