Rektor Anders Tegerhult på NTI Västerås står framför NTI:s logga på väggen.

–Jag ser fram emot att våra elever ska få lära sig mer om AI i höst, säger Anders Tegerhult, rektor på NTI Gymnasiet i Västerås. Fotograf: Stefan Oszák Bengtsson NTI Gymnasiet.

Elever på NTI Gymnasiet Västerås får lära sig om AI

Redan nästa läsår kan elever på flera av NTI Gymnasiets skolor välja att läsa kurser i artificiell intelligens (AI). Skolan i Västerås kommer att vara en av de första med erbjuda kurserna till sina elever. Enligt rektor Anders Tegerhult är intresset stort.

– Det finns en stor nyfikenhet, både bland våra nuvarande elever och bland de elever som söker till oss i höst. De nya kurserna kommer att ge eleverna en möjlighet att ligga i framkant. Jag hoppas förstås också att det ska öka intresset för vidare studier inom teknik och matematik, säger Anders Tegerhult, rektor på NTI Gymnasiet i Västerås

Det är Skolverket som har beslutat att AI ska bli ett nytt ämne på gymnasiet och komvux redan till hösten 2024. Det innebär att skolor i Sverige kan erbjuda kurser i AI inom ramen för sina befintliga program och som ett individuellt val. 

Förberedelserna redan startat

På NTI Gymnasiet i Västerås har förberedelserna för den nya kursen redan startat. Skolans mål är sedan tidigare att ge sina elever relevanta kunskaper i programmering, teknik och matematik. Kurserna i AI ska ge dem en grundläggande förståelse för hur artificiell intelligens påverkar samhället. Förhoppningen är även att eleverna ska bli bättre på problemlösning genom att ta hjälp av AI.

Anders ser ett växande behov av kunskaperna i framtiden. 

– Vill man lyckas som utvecklare eller ingenjör så är det avgörande att man lär sig att hantera och förhålla sig till AI som en integrerad del av sin vardag. Jag ser fram emot att ge våra elever möjlighet att lära sig mer i ett tidigt skede och hoppas att det ska ge dem ännu bättre förutsättningar i sina framtida studier och arbeten, säger Anders Tegerhult. 

NTI Gymnasiet utvecklar egen virtuella labbmiljö

Lärare och elever som undervisar och lär sig om AI kommer också behöva använda AI-tjänster. Då många av dessa tjänster finns utanför Europa har NTI Gymnasiets skolor utvecklat en egen virtuell labbmiljö där man kan tillämpa sina kunskaper. Det är en miljö som utvecklas tillsammans med Lennart Rolandsson, lektor vid NTI Gymnasiet Uppsala och verksam vid Uppsala universitet. Detta görs för att undervisningen ska följa de krav som GDPR ställer på undervisningen. 

– Det blir en labbmiljö där elever och lärare kan arbeta utan problem med AI. I ett forskningsprojekt avser vi följa dessa lärare för att bättre förstå vilka utmaningar och möjligheter som de kommer att möta, säger Lennart Rolandsson, lektor NTI Gymnasiet Uppsala.

För mer information om AI på gymnasiet, kontakta gärna rektor Anders Tegerhult. Läs gärna vår artikel om vad AI är och varför du borde läsa det.