Elev på NTI Odenplan står i korridoren

NTI vid Odenplan är bäst i Stockholm på El- och energi med inriktning dator- och kommunikationsteknik enligt oberoende ranking

Rankningen av företaget Ednia baseras på statistik från Skolverket, Skolinspektionen och Statistikmyndigheten SCB. NTI Gymnasiet Odenplans el- och energiprogram, också kallat Dator- och kommunikationsteknik på skolan, placerar sig på första plats i deras senaste jämförelse av gymnasieskolorna i Stockholm stad.

Tjänsten sammanställer statistik om alla gymnasier i landet för att hjälpa elever hitta rätt utbildning och skola. Faktorer som Ednia väger in är bland annat resultat på nationella prov, andel behöriga lärare, elevnöjdhet, andel som tar examen, snittbetyg och arbetsmarknadsutfall.

– Jag är stolt över det arbete som görs av skolans medarbetare och det är roligt att det uppmärksammas. Våra lärare gör ett väldigt bra arbete med ett starkt fokus på att främja goda relationer och att utbilda våra elever så att de har den kompetens och de förmågor som IT-branschen efterfrågar., säger Katherine Berg, rektor på NTI Gymnasiet Stockholm.

Eleverna trivs på NTI Gymnasiet

Även eleverna på skolan uppger att de tycker lärarna bidrar till att göra NTI Gymnasiet till en bra skola. Isabelle Magnusson läser el- och energiprogrammet på skolan i årskurs 3:

Dator- och kommunikationsteknik är snabb väg till jobb och det ger många möjligheter för framtiden. Våra lärare stöttar vår utveckling, och är duktiga på att använda våra egna intressen i utbildningen. Det känns som att varje lektion är skapad för just vår specifika klass. Våra behov och vad vi tycker om tas tillvara och det märks i undervisningen, säger Isabelle Magnusson

Utbildningar inom både IT, teknik och design

NTI Gymnasiet Stockholm ligger vid Odenplan i centrala Stockholm. Skolan har, förutom el- och energiprogrammet, även estetiska programmet med inriktning estetik och media samt teknikprogrammet med två inriktningar - Informations- och medieteknik samt design och produktutveckling. Utbildningarna är högaktuella då det råder brist inom flera yrken kopplade mot bland annat programmering, nätverk och digital design.

– Vi har de senaste åren haft ett stadigt intresse för Dator- och kommunikationsteknik som hela tiden arbetar med programutveckling i ett relationsskapande arbetssätt med elevens behov och bästa i fokus. Att arbeta ämnesövergripande och gemensamt kring elevens utbildning är en tydlig framgångsfaktor, säger Katherine Berg.

Skolan har också gymnasieingenjörsprogrammet vilket är ett fjärde påbyggnadsår för elever som gått teknikprogrammet och som vill lära sig mer om bland annat mjukvarudesign.

Om NTI Gymnasiet Stockholm

NTI Gymnasiet Stockholm finns på Crafoordsväg 12 i centrala Stockholm. Skolan som startade 2002 är en av 25 NTI gymnasieskolor i Sverige. Skolornas målsättning är att vara ledande inom tech och IT. Du kan läsa mer om skolan här.

Om Ednia

Ednia är en svensk jämförelse- och informationsplattform för gymnasieskolor. Plattformen hämtar statistik från Skolverket, Skolinspektionen samt Statistikmyndigheten SCB och skapar rankningar utifrån statistiken. Se alla resultat för Stockholm på Edinas hemsida.