Meritvärde och meritpoäng för NTI Vetenskapsgymnasiet Stockholm

Antagningsgräns och median 2023

Är du osäker om du har de betygen som krävs för att komma in på våra program? Ingen fara, här har vi samlat årets antagningsgräns och median.

Naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet hade en medianpoäng på 237.5 och en antagningsgräns 202.5 poäng.

Teknikprogrammet

Teknikvetenskapsprogrammet hade en medianpoäng på 230.

Hur mycket motsvarar de olika betygen i poäng?

• A: 20 poäng
  • B: 17,5 poäng
  • C: 15 poäng
  • D: 12,5 poäng
  • E: 10 poäng
  • F: 0 poäng

Vad är ett bra meritvärde?

Det går inte att säga vad ett bra meritvärde är eftersom det skiljer sig från person till person och från år till år. Ett ”bra meritvärde” är det som gör att du kommer in på det programmet du vill gå. Det går alltså inte att sätta en gräns i siffror på vad som är ett bra och ett dåligt meritvärde.

Meritpoängen kan förändras år till år beroende på hur många som söker och vad för betyg de har, så tänk på det.

Hur funkar betyg i gymnasiet?

När du söker till gymnasiet använder du ditt meritvärde att söka med. Då läggs dina 16 eller 17 bästa slutbetyg ihop. I gymnasiet fungerar det annorlunda. Dels får du bara betyg i vardera kurs en gång och kan inte förändra ett betyg i efterhand. Dels använder du ett genomsnitt på alla dina betyg från gymnasiet när du söker till högskola eller universitet. Beroende på vilka kurser du läser i gymnasiet kan du få meritpoäng som räknas beroende på vilken utbildning du söker efter gymnasiet. Meritpoängen läggs ovanpå ditt betygsgenomsnitt från gymnasiet.

Elev och lärare står framför en whiteboard och pekar mot den

Räkna ut ditt meritvärde

På gymnasiekoll.se kan du själv räkna ut ditt meritvärde. Där finns även mer information om hur det fungerar med betyg och poäng.