Header för Adobe Champ med finalisternas bidrag

Deltävling i designtävlingen Adobe Champ avgjord – 10 elever vidare

Deltävlingen i NTI Adobe Champ är avslutad och Majken Pexer från NTI Gymnasiet Luleå tog hem segern. Härnäst kommer hon att tävla mot nio andra NTI-finalister i Sverigefinalen i Stockholm 17 april. Då utses en vinnare som får representera Sverige under finalen i Adobe World Champ i Kalifornien, USA.

223 elever från NTI tävlade

Inte mindre än 223 elever från tio olika NTI-skolor i Sverige var med i deltävlingen i Adobe Champ som hölls på skolorna. Uppdraget var att skapa en grafisk affisch åt Kodcentrums projekt Kodklubben med hjälp av Adobes digitala verktyg.

Frej Frykholm, förstelärare på NTI som satt med i juryn, är mycket imponerad av de tävlandes insatser:

-Det är fantastiska bidrag som vi har fått ta del av. När vi går igenom alla bidrag så blir det väldigt tydligt att våra elever ligger i framkant både estetiskt och tekniskt. De som gick vidare lyckades sticka ut från mängden genom att både anpassa designen för målgruppen och genom att uppvisa goda tekniska programkunskaper, säger Frej.

Majken som vann tycker det var en rolig tävling:

-Jag hade inte förväntat mig att det skulle gå så bra som det gjorde. Jag kände att jag gjorde mitt bästa och det är kul att det uppskattas! Det är spännande att man ges den här möjligheten, säger Majken.

Vad är NTI Adobe Champ?

Alla elever som går på NTI Gymnasiets estetiska program får möjlighet att delta i NTI Adobe Champ. NTI Gymnasiet är den enda gymnasieskolan i Sverige som är med i AdobeChamp, och genomför tävlingen i samarbete med Lexicon/Certiport.

Eleverna tävlar i kriterier som teknisk programkunskap, målgruppsanpassning och estetik. Syftet med tävlingen är att ge eleverna chansen att tävla på en nationell och internationell scen med sina designkunskaper.

En kreativ tävling med digitalt fokus

Eleverna fick endast använda sig av Adobe InDesign, Illustrator och Photoshop och skulle utifrån Kodcentrums grafiska profil skapa en poster om projektet Kodklubben. Den vinnande postern, som skulle rikta sig främst till flickor och barn utan förkunskaper i programmering och digitalt skapande, kommer att synas på platser som skolor, bibliotek och fritidscenter runt om i Sverige.

Juryn om Majkens bidrag: Tekniskt bra utfört och tydlig avsändare

Det var Majken Pexers bidrag från NTI Gymnasiet Luleå som juryn utnämnde som vinnare. Hennes poster kommer att användas i Kodcentrums marknadsföring.

Juryns motivering var att det vinnande bidraget stack ut i mängden och var väl anpassat till målgruppen:

-Den är tekniskt bra utfört och avsändaren är tydlig. Bidraget är inte bara fräscht, lekfullt och kreativt. Dess nyskapande design och formmässiga tilltalande kvaliteter gör det till den perfekta matchningen för Kodklubbens målgrupps preferenser och förväntningar, säger Frej.

Majken berättar mer om vinsten:

"Jag är fortfarande i chock"

Hur känns det att vinna deltävlingen?

-Jag är fortfarande i chock, det var så oväntat! Jag är glad att de tyckte om den. Jag kände att jag gjorde mitt bästa och det är kul att det uppskattas. Det är väldigt kul att kodcentrum kommer att använda min affisch.

Hur gick tankarna när du skulle skapa din affisch för Kodcentrum, hur såg din arbetsprocess ut?

-Först tog jag inspiration från andra referenser som jag hittade på nätet för att hitta en bra struktur. Jag gjorde flera skisser för att hitta en form som jag gillade. Sen var det mest att leka runt för att se vad som passade. Jag gillar när det är stilrent och tydligt eftersom det är det som får fram budskapet bäst.

Majken Pexer NTI Luleå med sitt vinnande bidrag

Vinnaren får tävla i Kalifornien

Nästa steg är att de tio finalisterna tävlar på SETT-mässan i Stockholm den 17 april. De som kommer tävla är:

Här kan du se alla finalisternas bidrag.

Vinnaren får sedan representera Sverige i Adobe Certified World Championship som tar plats i Anaheim, Kalifornien, USA den 30 juli 2024.

-Det ska bli spännande att åka till Stockholm och se om man kan ta sig vidare till USA. Jag är lite nervös, för vad är sannolikheten att man blir etta två gånger i rad? Man vet ju inte vad som kommer, om temat passar mig, men jag åker för att det är roligt och inte för att jag måste vinna, säger Majken.

Stort lycka till önskar vi Majken och övriga finalister!