Kille med vit t-short sitter vid en skolbänk

Martin pluggar medier, information och kommunikation

Vill du kombinera ditt intresse för både samhälle och media? Vår elev Martin som går första året berättar om hur det är på sitt program. Han ger även tips på vad man ska tänka på vid gymnasievalet.

Hej Martin, vill du berätta lite kort om dig själv?

Jag heter Martin Dicksved och jag går första året på Medier, information och kommunikation på NTI Gymnasiet Uppsala.

Varför blev det just medier, information och kommunikation för dig?

Dels för att jag gillar samhällsorienterade kurser, såsom historia och geografi. Men också för att de erbjuder mycket psykologi. Sen gick även min brorsa på NTI Gymnasiet och han var så nöjd, så direkt när jag skulle söka så vände jag mig till NTI för att se vad de hade för samhällsprogram där.

Kul! Tycker du att NTI Gymnasiet lever upp till dina förväntningar?

Ja men verkligen, det är en trevlig skola som dessutom har superbra och trevliga lärare.

kille skriver på ett papper

Men om vi tänker på inriktningen Medier, information och kommunikation, vad får ni göra rent praktiskt där?

Vi får göra filmer, reklam och redigera bilder. Sen utöver det så gör vi mycket källkritiska övningar, analyserar filmtrailers och mycket kring att granska material just. I tvåan när man gjort sitt individuella får man även jobba mer inom produktion i ljud och film, poddar.

Är det något speciellt projekt du tyckt varit extra roligt?

Jag tycker ju att det är väldigt kul att göra filmer, och det har vi fått jobba med en hel del. Sen är det ju så att material som man spelat in under någon timme som ska bli två minuter lång, den redigerar man också i 10 timmar. Men det är kul, man grottar ner sig rejält i det. Under processen så använder vi oss av Adobes alla program som man får tillgång till i skolan. För videos är det Premier Pro och för bilder så använder vi Photoshop.

Namn: Martin
Program: Samhällsvetenskapsprogrammet
  • Inriktning: Medier, information och kommunikation

"På SAM får du med dig en väldigt bra och bred grund"

Martin
Medier, information och kommunikation

bakgrundsbild lila

Vilken är den största skillnaden på högstadiet och gymnasiet?

Jag skulle nog definitivt säga att det är skillnad. Det är enklare och man är mer motiverad på gymnasiet, dels också för att Medier, information och kommunikation inte är superstressigt. Givetvis finns det mer intensiva perioder, men allt är bra utdelat. Gymnasiet är kul för att man väljer det man är intresserad av, man blir mer taggad och motiverad än i högstadiet.

Härligt! Vad har du för tips till dem som går i nian nu?

Sök det du tycker är kul! Jag skulle verkligen rekommendera dig att inte gå efter vad dina vänner väljer. Välj det du känner för och tycker är intressant. Sen att gymnasiet inte väger in så mycket egentligen, eller givetvis på ett sätt, men känner du att i framtiden att du fattas någon kurs så finns komvux.

Har du några drömmar om vad du vill göra i framtiden?

Det hade varit kul att jobba inom musikbranschen. Jag gillar verkligen att producera musik, spela gitarr, piano och trummor. Men jag är också inne på psykolog, jag tycker det är intressant med relationen mellan människor, eller varför inte journalistik. Du får ju med dig detta på SAM, en väldigt bra och bred grund.

Tack snälla för detta Martin! Stort lycka till i framtiden vad du än tar dig an!

Fler elevintervjuer