Alexander vann NTI Adobe Champ med sin annons för Henke Superman - får representera Sverige i Florida

Från deltävling på NTI Gymnasiet, till final på Kistamässan och slutligen Adobe World Championship och en resa till Florida för att representera Sverige. Detta beskriver resan som eleven Alexander Magnusson, från NTI Gymnasiet Stockholm Odenplan har gjort och kommer göra. Hans annons för Henke Superman gjorde så att han tog hem vinsten här i Sverige.

Från klassrummet till Florida

Den 19 april 2023 gick NTI Adobe Champ av stapeln i Stockholm på Kistamässan under SETT-dagarna (Scandinavian Education Technology Transformation). Tävlingen är i samarbete med Lexicon där fokus ligger på att arbeta med certifieringar inom Adobe-programmen. NTI Gymnasiet är en av få gymnasieskolor som erbjuder sina elever detta.

Av alla finalister så var det Alexander Magnusson som vann tävlingen i Stockholm. Han kommer därmed representera Sverige och tävla mot finalister från hela världen. Detta i världsmästerskapen av Adobe World Championship som går av stapeln i Orlando, Florida i sommar.

Kille står på scen och har vunnit pris

Alexander Magnusson tar emot sitt pris på Kistamässan.

Från deltävling till final

- NTI Adobe Champ är en tävling i design som växer för varje år. I år var det över 50 elever från olika NTI-skolor runt om i landet som deltog i en deltävling. Utifrån deltävlingen togs tio finalister ut som fick tävla. Detta säger Amanda Lundkvist, central förstelärare inom design på NTI Gymnasiet och även samordnare av NTI Adobe Champ 2023.

Helsidesannons för Henke Superman

Briefen var att skapa en helsidesannons som kommer att gå live i DN för stiftelsen “Henrik Superman”. Henke Superman arbetar för att uppfylla cancerdrabbade barns stora och små drömmar. Alexander kommer åka dit tillsammans med Amanda som varit delaktig i tävlingen här i Sverige, och vi kommer givetvis följa upp detta!

Kille står på scen och har vunnit pris

Vinnarens egna ord

Vi fick chansen att ställa några frågor till Alexander Magnusson direkt efter vinsten.

Stort grattis till vinsten Alexander! Berätta mer om dig själv.
Tack snälla! Jag heter Alexander Magnusson, går estetiska programmet – estetik och media, tredje året i Stockholm på NTI Gymnasiet Odenplan.

Berätta om ditt verk som du vann NTI Adobe Design med?
Den information vi fick var att det skulle vara en tidningsreklam för organisationen Henkes superman. De arbetar med att hjälpa barn och familjer som drabbats av cancer. Denna reklamen var för att förklara vad de gör, alltså att samla in pengar för att barnen ska kunna uppleva saker som förgyller vardagen i en svår tid. Detta försökte jag lyfta i min reklam.

Härligt! Men i finalen, visste du direkt hur du skulle göra uppgiften när du fick den till dig?
Allt var en process, jag placerade ut loggan, texten och orden som skulle vara med. Sen valde jag ut en bild att ha i bakgrunden, allt såg och kändes rätt. Sen hade jag rosa som en accentfärg, och jag motiverade till juryn varför jag just valde den. Detta eftersom att det är ju långt ifrån en positiv reklam men att man vill se ljuset på något sätt, detta genom det rosa hjärtat.

"Du förlorar inget på att prova"

Vem skulle du rekommendera vara med?
Vem som helst som är intresserad av grafisk design, och att man förstår hur det fungerar med det visuella. Det är mer än bara en design, det är en funktion och det ska väcka det man vill att den ska väcka. Du förlorar inget på att prova, och känner att man vill testa – kör!

Fina ord! Men hur kändes det att vinna då?
Förväntade mig verkligen inte det. Jag var nöjd redan vid första steget när jag gick vidare där. Det fina med design är ju att det inte bara finns ett rätt, som i till exempel matte. Utan här finns flera rätt. Flera sätt att göra det bra och på sitt vis.

Vi önskar Alexander ett stort lycka till!

Kille med vit tröja visar upp en biljett