AI kurs startar på NTI Gymnasiet

AI-kurser startar i höst på NTI Gymnasiet

Från och med hösten 2024 kan du läsa kurser i AI på NTI Gymnasiet som individuellt val i åk 2 eller 3 beroende på skola. Läs mer om vad det innebär, vilka skolor som kommer erbjuda det och friska upp ditt minne om vad AI är.

AI-kurser på gymnasiet

Tycker du att AI är spännande och vill lära dig mer om det? Vi på NTI Gymnasiet kan nu glädjande meddela att du från och med hösten 2024 kommer kunna läsa en kurs i artificiell intelligens (AI) på 14 av våra 25 skolor runt om i landet. Ämnet kommer erbjudas som individuellt val.

Gymnasium där du kan läsa AI

Här är en lista på de gymnasium som kommer erbjuda kurser i AI från och med hösten 2024.

Följande gymnasium startar kurser i AI från och med hösten 2025. Fler skolor kan komma att läggas till allt eftersom.

Se videon om AI på NTI

Försteläraren Philip som undervisar i teknik på NTI Gymnasiet Sollentuna berättar om hur en kurs i AI rustar dig för en hållbar digital framtid. Se när han visar vilka spännande saker du kan använda AI till.

Varför ska du plugga AI?

Att gå en kurs i AI på gymnasiet är en smart investering av flera anledningar. För det första, när AI används mer och mer i olika branscher och jobb kommer du att vara förberedd för framtidens teknik och innovationer. Dina kunskaper inom AI öppnar upp dörrar för spännande karriärmöjligheter, eftersom företag aktivt söker kunskap inom området.

Att lära dig AI är inte bara bra för ditt framtida jobb, det ger dig också chansen att bli bättre på att lösa problem och förstå hur tekniken påverkar världen omkring dig. Det är som att öppna en dörr till både karriärmöjligheter och att utvecklas personligt – och vem tackar inte ja till det?

AI genererad abstrakt bild på glasbubblor för AI kurser på gymnasiet

Känner du att du inte har stenkoll på vad AI är? Ingen fara – vi har sammanfattat det åt dig!

Vad är AI?

AI står för artificiell intelligens och är en teknologi som ger datorer och maskiner möjligheten att göra uppgifter som vanligen kräver mänsklig intelligens, som att lösa problem, lära sig saker och vara kreativ. Exempel på populära AI-verktyg är ChatGPT och Midjourney.

Hur fungerar AI?

Hur AI fungerar kan variera beroende på vad den ska göra, men några viktiga delar är datainsamling, maskininlärning och algoritmer.

Datainsamling

AI-system kräver stora mängder data för att träna och förbättra sig själva. Det kan vara bilder, text, ljud eller andra former av information.

Maskininlärning

En viktig del av många AI-system är maskininlärning. Det innebär att systemet kan analysera och dra slutsatser från data, upptäcka mönster och förbättra sina prestationer över tid.

Algoritmer

AI bygger på avancerade algoritmer som gör att systemet kan fatta beslut och lösa problem. Dessa algoritmer används för att processa och tolka data men även för att genomföra olika uppgifter.

Hur används AI i vardagen?

AI används i många olika områden och är ett snabbt utvecklande teknikområde som fortsätter att påverka olika delar av vårt dagliga liv. Här är några förslag på hur teknologin används i det vardagliga livet och som du kanske stöter på dagligen.

• Siri och Google Assistant: Användning av röststyrda AI-assistenter för att svara på frågor, utföra uppgifter och styra enheter.
  • Sociala medier-algoritmer: AI används för att analysera användarbeteenden och skräddarsy innehåll och annonser baserat på individuella preferenser.
  • Självkörande fordon: AI-teknik används för att möjliggöra autonom körning och förbättra trafiksäkerheten.
  • Rekommendationssystem: Plattformar som Netflix och Spotify använder AI för att analysera användarens tidigare val och föreslå liknande filmer eller låtar.
  • Automatisk översättning: AI spelar en roll i att översätta text eller tal från ett språk till ett annat.
  • Hälso- och sjukvård: AI används för medicinsk bildanalys, diagnostisering och prognos för att förbättra patientvård och behandlingsmetoder.
  • E-handel: Användning av AI för att anpassa online-shoppingupplevelser genom rekommendationer och personalisering.
  • Flygbolag och resebranschen: Användning av AI för att optimera flygscheman, hantera prissättning av biljetter och förbättra kundservice.

Varför är det trendigt?

AI har helt klart blivit en het trend i teknikvärlden och det beror på flera anledningar. Dels har den tekniska utvecklingen inom områden som maskininlärning och djupinlärning gjort att vi kan skapa kraftfullare och mer effektiva AI-system. Dels har användningen av AI inom olika områden som hälso- och sjukvård, ekonomi och transport, visat många fördelar som har gjort att användningen av AI fortsatt. Dessutom har ökad förståelse, tillgänglighet och acceptans för AI bland allmänheten också bidragit till att det blivit trendigt.

Abstrakt AI genererad bild med glas i lila och blå ton för AI kurser

För dig som vill veta mer

Vill du veta mer om AI och hur det kommer vara att läsa kursen på NTI Gymnasiet? Hör av dig till din närmaste skola som startar kursen till hösten.

Psst, majoriteten av denna text är skriven med hjälp av AI.