NTI Gymnasiet i pilotprogram om AI och robotik
När artificiell intelligens (AI) blir alltmer samhällsviktigt ligger NTI Gymnasiet i Sollentuna och Västerås i framkant med ett pilotprogram inom AI och robotik.

När artificiell intelligens (AI) blir alltmer samhällsviktigt ligger NTI Gymnasiet i Sollentuna och Västerås i framkant med ett pilotprogram inom AI och robotik. Under åtta veckor samarbetade skolornas elever med företaget Scaleup Robotics AB. Syftet var att ge eleverna både teoretisk förståelse och praktiska färdigheter inom AI genom föreläsningar och praktiskt arbete med robotik - direkt från klassrummet.
Under projektet fick eleverna kliva rakt in i AI-världen och utforska både grunderna i maskininlärning, som regression, klustring och AI Vision. Genom att testa AI Vision fick de se hur en dator kan tränas att känna igen bilder och mönster, antingen genom övervakat lärande där den får “facit”, eller genom obevakat lärande där den själv hittar samband. Utöver detta fick eleverna också styra robotarmar direkt via webben och på nära håll uppleva hur data blir till konkreta handlingar.
– Eleverna tyckte det var spännande att få en inblick bakom kulisserna i AI och insåg att det är mycket mer komplext än vad det verkar som användare. Det gav dem en aha-upplevelse, att ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man egentligen kan och hur komplext det faktiskt är, säger Felicia Tingsborg, lärare i programmering och datorteknik på NTI Gymnasiet Sollentuna och en av ledarna för projektet.
Gymnasiekursen Artificiell Intelligens 1 introducerades 2024 och markerar ett nytt steg mot att ge elever en djupare förståelse för AI som både teknik och samhällsfenomen. Det var i samband med den nya kursen skolorna deltog i projektet tillsammans med Scaleup Robotics AB.
– Eftersom AI blir en allt större del av samhället, både privat och i arbetslivet, är det avgörande att höja kunskapsnivån inom området. Genom de praktiska experimenten med en fysisk robotarm får eleverna möjlighet att snabbt få en intuitiv förståelse för tekniken och dess möjligheter, säger Dr. Florian Pokorny, medgrundare av Scaleup Robotics AB.
– Många ser AI som bara ChatGPT eller chatbots, men AI är ett större och äldre vetenskapsområde än så. Kursen lyfter både tekniska och samhälleliga perspektiv, vilket är viktigt eftersom AI påverkar hela samhället. Eleverna behöver förstå både användningen som verktyg och de etiska riskerna, säger Philip Gullberg, lärare på NTI gymnasiet i Sollentuna och en av de första i landet att bli legitimerad AI-lärare.
Projektledarna drar slutsatsen att de redan har fått tydliga insikter från projektet. Utöver att verktyget fungerade bra så gav det eleverna en unik chans att arbeta praktiskt med AI. Trots att projektet upplevdes utmanande så var det också många som såg det som en chans att fördjupa sig och utveckla djupare förståelse för AI. De menar också att detta visar på den stora potentialen för att integrera AI i gymnasieskolan genom digitala verktyg, men också på behovet av att fortsätta utforska hur det bäst kan göras i praktiken. Eftersom forskningen på området ännu är begränsad blir initiativ som detta särskilt viktiga för att bana väg framåt.
Projektet möjliggjordes genom nära samarbete mellan Scaleup Robotics AB och teamet på NTI Gymnasiet, som bestod av skolchef Erik Isaksson och lärarna och AI experterna Philip Gullberg, Felicia Tingsborg från Sollentuna och Kaj Dahl från Västerås. Tillsammans arbetade de för att ge eleverna en kombination av handfast praktiskt arbete och fördjupad teoretisk kunskap, en kombination som visade sig mycket framgångsrik.
Scaleup Robotics AB är en startup, grundad av Florian Pokorny och Muhammad Zahid och har uppdraget att göra det möjligt för alla att utveckla färdigheterna för att kritiskt utvärdera, resonera kring och dra nytta av AI- och robotteknologins transformation. Startupens fjärrprogrammerbara robotar har redan använts i flera globala samarbeten även utanför Sverige, bland annat på San Francisco Public Library. I Sverige planerar företaget också att starta en ny kurs i samarbete med Biblioteken i Sollentuna i oktober i år.
Om du vill läsa mer om Scaleup Robotics AB kan du göra det HÄR!
När artificiell intelligens (AI) blir alltmer samhällsviktigt ligger NTI Gymnasiet i Sollentuna och Västerås i framkant med ett pilotprogram inom AI och robotik.
Elever från NTI Gymnasiet Helsingborg deltog i NextGenDemocracy i Köpenhamn tillsammans med andra un...
Vidar Marksten på NTI Johanneberg vann tävlingen och får tävla i Kalifornien. Läs hela hans vinnarintevju här.
På gymnasieskolan i Södertälje pågår förberedelserna för den nya AI-kursen.
Skolorna i Helsingborg och Kristianstad ger eleverna en chans att ligga i framkant med de nya kurserna.
Skolan kommer att vara en av de första med erbjuda kurserna. Enligt rektor Anders Tegerhult är intresset stort.
På NTI Gymnasiet Örebro restaurerar elever datorer, ett resultat av ett samarbete mellan skolan och Barnens dator.
NTI Johanneberg och NTI Kronhus i Göteborg är två av skolorna inom NTI som kommer att vara först med att erbjuda kurser inom AI.
Majken vann första pris – tävlar bland tio finalister i Sverigefinalen den 17 april om att åka till Kalifornien.
NTI Uppsala har Uppsalas bästa teknikprogram, visar en ny undersökning...
Enligt en oberoende ranking av Ednia är skolan bäst på El- och energi ...
Det finns inga resultat som matchar din filtrering.