En grupp elever från NTI Gymnasiet står framför en whiteboard där det står Scaleup Robotics.

NTI Gymnasiet i pilotprogram om AI och robotik

När artificiell intelligens (AI) blir alltmer samhällsviktigt ligger NTI Gymnasiet i Sollentuna och Västerås i framkant med ett pilotprogram inom AI och robotik. Under åtta veckor samarbetade skolornas elever med företaget Scaleup Robotics AB. Syftet var att ge eleverna både teoretisk förståelse och praktiska färdigheter inom AI genom föreläsningar och praktiskt arbete med robotik - direkt från klassrummet.

Under projektet fick eleverna kliva rakt in i AI-världen och utforska både grunderna i maskininlärning, som regression, klustring och AI Vision. Genom att testa AI Vision fick de se hur en dator kan tränas att känna igen bilder och mönster, antingen genom övervakat lärande där den får “facit”, eller genom obevakat lärande där den själv hittar samband. Utöver detta fick eleverna också styra robotarmar direkt via webben och på nära håll uppleva hur data blir till konkreta handlingar.

– Eleverna tyckte det var spännande att få en inblick bakom kulisserna i AI och insåg att det är mycket mer komplext än vad det verkar som användare. Det gav dem en aha-upplevelse, att ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man egentligen kan och hur komplext det faktiskt är, säger Felicia Tingsborg, lärare i programmering och datorteknik på NTI Gymnasiet Sollentuna och en av ledarna för projektet.

En grupp elever från NTI Gymnasiet står framför en whiteboard där det står Scaleup Robotics.

Ett bredare perspektiv på AI

Gymnasiekursen Artificiell Intelligens 1 introducerades 2024 och markerar ett nytt steg mot att ge elever en djupare förståelse för AI som både teknik och samhällsfenomen. Det var i samband med den nya kursen skolorna deltog i projektet tillsammans med Scaleup Robotics AB.

– Eftersom AI blir en allt större del av samhället, både privat och i arbetslivet, är det avgörande att höja kunskapsnivån inom området. Genom de praktiska experimenten med en fysisk robotarm får eleverna möjlighet att snabbt få en intuitiv förståelse för tekniken och dess möjligheter, säger Dr. Florian Pokorny, medgrundare av Scaleup Robotics AB.

– Många ser AI som bara ChatGPT eller chatbots, men AI är ett större och äldre vetenskapsområde än så. Kursen lyfter både tekniska och samhälleliga perspektiv, vilket är viktigt eftersom AI påverkar hela samhället. Eleverna behöver förstå både användningen som verktyg och de etiska riskerna, säger Philip Gullberg, lärare på NTI gymnasiet i Sollentuna och en av de första i landet att bli legitimerad AI-lärare.

Projektledarna drar slutsatsen att de redan har fått tydliga insikter från projektet. Utöver att verktyget fungerade bra så gav det eleverna en unik chans att arbeta praktiskt med AI. Trots att projektet upplevdes utmanande så var det också många som såg det som en chans att fördjupa sig och utveckla djupare förståelse för AI. De menar också att detta visar på den stora potentialen för att integrera AI i gymnasieskolan genom digitala verktyg, men också på behovet av att fortsätta utforska hur det bäst kan göras i praktiken. Eftersom forskningen på området ännu är begränsad blir initiativ som detta särskilt viktiga för att bana väg framåt.

Teamet möjliggjorde samarbetet

Projektet möjliggjordes genom nära samarbete mellan Scaleup Robotics AB och teamet på NTI Gymnasiet, som bestod av skolchef Erik Isaksson och lärarna och AI experterna Philip Gullberg, Felicia Tingsborg från Sollentuna och Kaj Dahl från Västerås. Tillsammans arbetade de för att ge eleverna en kombination av handfast praktiskt arbete och fördjupad teoretisk kunskap, en kombination som visade sig mycket framgångsrik.

En robotarm med en grön klo och fyra röda små kuber i en vit låda.

Om Scaleup Robotics

Scaleup Robotics AB är en startup, grundad av Florian Pokorny och Muhammad Zahid och har uppdraget att göra det möjligt för alla att utveckla färdigheterna för att kritiskt utvärdera, resonera kring och dra nytta av AI- och robotteknologins transformation. Startupens fjärrprogrammerbara robotar har redan använts i flera globala samarbeten även utanför Sverige, bland annat på San Francisco Public Library. I Sverige planerar företaget också att starta en ny kurs i samarbete med Biblioteken i Sollentuna i oktober i år.

Om du vill läsa mer om Scaleup Robotics AB kan du göra det HÄR!

Nyheter

Det finns inga resultat som matchar din filtrering.