ritningar

CAD – Computer Aided Design

Om du vill jobba med design, konstruktion eller arkitektur kommer du att behöva lära dig något som heter CAD. Det är en förkortning för Computer-Aided Design och betyder digitalt baserad design och skapande av tekniska ritningar. CAD kan utföras i olika program och till olika syften.

Vad är CAD?

CAD står för Computer-Aided Design. Det handlar om digitalt baserad design och skapande av tekniska ritningar som används inom konstruktion och arkitektur. Förr i tiden stod förkortningen för Computer-aided drafting och utbildningsmässigt var det mer en digital ”Ritlära” eller ”Ritteknik”. Computer aided design är grunden för nästan all tillverkning: produktdesign, 3D-modellering, hus och mängder av andra saker. Man kan säga att det är ett mycket avancerat ritbord där man bygger modeller för det som ska tillverkas, med hjälp av ritningar man gör i programmet.

Vad gör en CAD-konstruktör?

Precis som en vanlig skrivare behöver ett dokument att skriva ut behöver Som CAD-konstruktör får man designa, modulera och bygga nya modeller eller förändra befintliga detaljer. I den större delen av arbetet behöver du vara en bra problemlösare för att hitta den bästa tänkbara designen för syftet med produkten. Ska du jobba som CAD konstruktör gäller det att du är tålmodig och har ett intresse för design, teknik och mekanik.

BIM – Building Information Modeling

BIM är en förkortning för Building Information Modeling, på svenska blir det Byggnadsinformationsmodellering. Det är liknar CAD men är mer relevant i byggbranschen. En BIM-modell är en virtuell modell av verkligheten. BIM-modellen kan innehålla information om både den fysiska och den logiska sammansättningen av objekten och själva byggnaden. Man får arbeta med bland annat BIM som arkitekt och inom andra designjobb.

ritningar cad

Vad gör man i kursen CAD 1?

För att kunna jobba med CAD behöver man kunna geometri, det är grunden. I de praktiska övningarna ingår att rita enklare modeller, och senare att göra egna 3D-modelleringar. Att modellera och bygga kugghjul är vanliga uppgifter. När man modulerat en produkt kan man sedan få printa ut den i en 3D-skrivare. Om man vill jobba på CAD eller 3D-modeller kan man göra det i en Makerspace som finns på varenda NTI-gymnasium.

Utbildning

På NTI Gymnasiet kan du läsa CAD på teknikprogrammet eller andra program genom att lägga till kursen som individuellt val. Fråga din skola om de erbjuder kursen. På eftergymnasial nivå kan man plugga CAD1 på NTI-skolan på distans till exempel.

En elev på designprogrammet inriktning estetik och media arbetar i CAD med digital design

Lön som CAD-konstruktör

Lönen för en CAD-konstruktör varierar beroende på efterfrågan av kompetensen, men även erfarenhet och utbildning spelar roll. Enligt Unionen ligger månadslönen mellan 34 000 – 45 000 kr/mån (statistik från 2023). Man får ha i åtanke att det finns både lägre och högre löner och lönen skiljer sig åt mellan olika geografiska platser men det beror också på dig. Du har större chans att få en högre lön om du har mycket dokumenterad erfarenhet inom fältet och om du har relevant utbildning i ämnet.

3D skrivare cad

CAD på NTI Gymnasiet

Hos oss är det vanligast att använda CAD på teknikprogrammet. Läs mer om programmet nedan.