Utsidan av NTI-gymnasiet Skövdes ingång

Flyttlasset går för NTI Gymnasiet Skövde - blir fyra våningar modern teknik

Sommaren 2022 flyttade NTI Gymnasiet Skövde in i nya och centralt belägna lokaler. Med flytten kommer stora möjligheter för skolan att kunna skapa moderna lärmiljöer och klassrum, som motsvarar den senaste teknikens behov. En satsning inför framtiden, menar rektor Carina Sahlén, som tillsammans med personal och elever gläds åt beslutet.

Fyra våningsplan fyllda med modern teknik

Efter 20 år på Kylarvägen i Hasslum är det dags för NTI Gymnasiet Skövde att inta nya lokaler på John Grönvalls plats, granne med Volvo. Lokalerna ska genomgående vara anpassade för att matcha den senaste teknikens behov och förutsättningar.

– Vår vision är att våra elever ska kunna leda och navigera i en digitaliserad värld, och med denna vision ställer vi höga krav på att våra lärmiljöer i ännu högre grad ska vara anpassade för detta. Skolan kommer att ha fyra våningsplan där våra lokaler kommer att vara toppmoderna med den senaste utrustningen som krävs för varje program, säger Carina.

En satsning inför framtiden

Carina tycker att flytten ligger helt rätt i tiden och berättar att det är en medveten satsning inför framtiden, som både personal och elever ser fram emot.

– Flytten ökar våra förutsättningar och gör att vi kan vässa våra lokaler ytterligare för att vara i teknikens framkant. Våra elever har sett väldigt mycket fram emot det, det blir en möjlighet att dels flytta in i nya moderna lokaler, dels att vara med och påverka skolans utformning.

Flytten förväntas också bidra till att skolan växer storleksmässigt.

– I och med flytten till nya lokaler som vi sätter vår egen prägel på får vi en större möjlighet att utveckla vår undervisning och program, säger Carina.

NTI Skövdes lokaler från utsidan

Tar täten med sitt nya Makerspace

NTI Gymnasiet Skövdes nya Makerspace blir en stor och öppen yta dit eleverna kan komma för att använda modern utrustning för skapande, lärande och kreativitet.

– I vårt Makerspace ska det bland annat finnas det senaste inom VR- och AR-teknik, Clevertouch, 3D-printrar och våra robotar. Tanken är också att det ska finnas en Makerclub för de elever som vill utforska teknikens möjligheter ännu mer.

Bakom planeringen av det nya Makerspacet finns dessutom ett starkt miljö- och klimattänk.

– Vi kommer försöka vara självförsörjande när det gäller att driva vårt Makerspace och vi har förhoppningar om att kunna montera solceller på taket så att strömmen därifrån ska driva utrustningen i Makerspace. Vi ska vara med och driva utvecklingen, och detta är ett viktigt statement från vår sida. Vi ska tänka framåt och hållbart, vi ska leda framtiden, och då ska vi gå före och visa vägen!

Biblioteket – ska ha en central roll i skolan

Carina berättar att NTI Gymnasiet Skövde, i samband med flytten, också kommer att investera lite extra i skolans nya bibliotek. Visionen är att det ska bli en inbjudande plats att vistas på, som passar för många syften och aktiviteter.

– Vi kommer att utforma vårt bibliotek till att spela en central roll i skolan, med bra IT-utrustning då IT är en viktig del i ett modernt bibliotek. Men också med bra sittmiljöer som kommer att passa väl för diverse studier som till exempel övningar i källkritik, medieträning och informationssökning.

Kvinnlig och manlig lärare utanför skolan

Ett stenkast från resecentrum och stadskärnan

Genom att ligga alldeles intill resecentrum och stadskärnan tror Carina att skolans nya geografiska läge blir ytterligare en positivt aspekt för eleverna.

– De kommer spara en hel del restid varje dag. För våra elever som idag åker kollektivt blir det nu bara ett par hundra meter att ta sig till skolan därifrån. Läget är rent geografiskt helt oslagbart! Runtomkring finns också ett brett utbud med allt från matställen till butiker. Vi ligger även nära högskolan som vi redan har utbyte med, Baltazar Science Center, Volvogymnasiet och Drottning Blankas gymnasieskola.

NTI Gymnasiet Skövde

På NTI Gymnasiet Skövde kan eleverna läsa el- och energiprogrammet med inriktning dator- och kommunikationsteknik, och teknikprogrammet med inriktning informations- och medieteknik samt design- och produktutveckling, som startade hösten 2022.

– Design och produktutveckling är en utbildning som vi hoppas kommer att intressera elever som gillar att arbeta kreativt med form och design. Vi tror och hoppas att den nya inriktningen kommer svara upp bra mot önskemålet om en utbildning som är både teknisk och kreativ.

NTI Gymnasiet Skövde har också IB-programmet där all undervisning är på engelska, samt gymnasieingenjörsutbildningen som är en välrenommerad, eftergymnasial påbyggnad till teknikprogrammet.

Här kan du läsa mer om NTI Gymnasiet Skövdes program.

NTI Skövdes lokaler fotat med drönare